روند کاهشی ابتلا به کرونا در برخی از استان‌های ایران کند شده است. این موضوع را مسعود یونسیان به عنوان «دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹» تائید کرده است.

او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:

«ما نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریبا ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست و نمی‌توان زمان بروز آن را پیش‌بینی کرد.»

یونسیان اظهار امیدواری کرد که بروز موج ششم کووید ۱۹ تا اواخر آذر با تأخیر بیافتد تا به گفته او «میران واکسیناسیون افزایش یابد».

پیش از این برخی از اعضای ستاد مقابله با کرونا در ایران گفته بودند که موج ششم کووید ۱۹ کشور را درگیر کرده است. وزارت بهداشت و درمان اما این موضوع را رد کرد. یونسیان با اینکه افزایش شمار بیماران در مقاطع زمانی مختلف طی دو ماه گذشته را تأیید کرد اما گفت که این افزایش‌های مقطعی را نمی‌توان موج خواند.

به گفته او شیب روند نزولی کرونا در ایران کم شده است اما «اتفاقی که رخ داده این است که سرعت کاهش موارد جدید، کم شده است و در سطح بالایی از ابتلا به تعادل رسیده است. این سطح بالا باعث می‌شود که روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد فوت روزانه داشته باشیم که عدد بالایی است.»

یونسیان پیش‌بینی کرد آمار فوت ناشی از کرونا در هفته‌های آینده کاهش یابد:

«اگر در نظر بگیریم که فوتی‌های امروزمان مربوط به بستری‌های چند هفته قبل هستند، اگر با همین روال پیش برویم، انتظار داریم که مرگ‌هایمان در هفته‌های آینده دو رقمی شود.»

در یک خبر دیگر در پیوند با همین موضوع علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نسبت به بروز موج ششم هشدار داد. او صبح شنبه ۲۹ آبان در یک برنامه تلویزیونی گفت:

«چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود و یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.»

در ایران وزارت بهداشت می‌گوید که تا به حال بیش از ۴۴ میلیون نفر هر دو دوز واکسن ضد کرونا را تزریق کرده‌اند و بالغ بر ۵۶ میلیون نفر نیز حداقل یک دوز را.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است میزان رعایت دستورالعمل های مرتبط با پیشگیری و کنترل چرخه انتقال کووید ۱۹ در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته و به «کمتر از ۵۰ درصد» رسیده است.

میانگین استفاده از ماسک در فضاهای عمومی کمی بیشتر از ۴۸ درصد و میانگین رعایت دستورالعمل های مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی کمی بزرگ‌تر از ۴۷ درصد اعلام شده است.

در تازه ترین گزارش از رنگ‌بندی استان‌ها وضعیت در هشت شهرستان اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک (کرمان) و خاتم (یزد) قرمز اعلام شده است. ۵۸ شهرستان در وضعیت شکننده نارنجی قرار گرفته‌اند و ۲۳۶ شهرستان هم در وضعیت زرد. وضعیت در ۱۴۶ شهرستان هم آبی اعلام شده است.