شهردار روتردام روز شنبه «خشونت» در اعتراضات علیه اقدامات کووید ۱۹در شهر بندری هلند را که در آن هفت نفر زخمی و بیش از۲۰ نفر دستگیر شدند، محکوم کرد.

جمعیتی متشکل از صدها معترض در جریان تظاهرات عصر جمعه خودروها را به آتش کشیدند، آتش‌بازی راه انداختند و به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند. پلیس با شلیک اخطار و آب پاش پاسخ داد.

احمد ابوطالب، شهردار اوایل روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «پلیس مجبور شد سلاح‌های خود را بیرون بکشد و حتی شلیک مستقیم کند.»

او گفت که این رفتارها “عیاشی همراه با خشونت” بود. من نمی‌توانم راه دیگری برای توصیف آن پیدا کنم.»

مقامات گفتند که بیش از ۲۰ نفر را دستگیر کرده‌اند و انتظار دارند تعداد دیگری را نیز بازداشت کنند، زیرا مرکز شهر محل وقوع شورش‌ها به طور گسترده توسط دوربین‌های امنیتی رصد می‌شود.

فرد گراپرهاوس، وزیر دادگستری هلند در بیانیه‌ای گفت که «خشونت شدید» علیه پلیس و آتش‌نشانان در روتردام «دفع کننده» است.

گراپرهاوس گفت: «حق اعتراض در جامعه ما بسیار مهم است، اما آنچه ما دیشب دیدیم صرفاً یک رفتار مجرمانه بود.»

معترضان برای ابراز مخالفت با برنامه‌های دولت برای محدود کردن دسترسی به مکان‌های سرپوشیده برای افراد دارای «گذرنامه کرونا» تجمع کرده بودند. گذرنامه کرونا نشان می‌دهد واکسینه شده‌اند یا قبلاً از عفونت بهبود یافته‌اند.

بر اساس برنامه‌های دولت امکان ورود به این اماکن برای افرادی که واکسن نزده‌اند، با مدرکی دال بر منفی بودن آزمایش کرونا وجود دارد.

سازمان‌دهندگان تظاهرات برنامه‌ریزی علیه محدودیت‌های کرونا برای روز شنبه در آمستردام اعلام کردند که این رویداد را پس از خشونت‌های روز جمعه لغو کرده‌اند.

یک اعتراض موسیقایی هم توسط دی جی‌ها در شهر جنوبی بردا علیه اقدامات محدودکننده علیه کرونا در نظر گرفته شده است. بر اساس محدودیت‌های جدید، بارها، رستوران‌ها و کلوپ‌ها ساعت ۸ شب باید تعطیل شوند. سازمان‌دهندگان می‌گویند انتظار حضور چند هزار نفر را دارند.

هلند در تلاشی برای کاهش سرعت شیوع مجدد ویروس کرونا، آخر هفته گذشته برخی از اقدامات قرنطینه را دوباره برای سه هفته اعمال کرد، اما میزان ابتلای روزانه در بالاترین سطح خود از زمان شروع همه‌گیری باقی مانده است.