شورشیان حوثی شنبه ۲۹ آبان/۲۰ نوامبر از حمله پهپادی به چندین شهر عربستان سعودی از جمله تأسیسات نفتی آرامکو در شهر جده خبر دادند.

یحیی سریع سخنگوی انصارالله یمن (حوثی‌ها) در یک کنفرانس خبری از شبکه المسیره (متعلق به حوثی‌ها) گفت این نیروها در واکنش به «تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی» و ادامه «محاصره یمن» و «جنایت متجاوزان»، پایگاه ملک خالد در ریاض را با چهار پهپاد و فرودگاه بین‌المللی أبها را با سه پهپاد «صماد ۳» هدف قرار داده‌اند. 

او در ادامه گفت: اهداف نظامی در مناطق أبها، جیزان و نجران و پالایشگاه‌های آرامکو با پهپادهای نوع «صماد ۲» و «قاصف کی‌۲» هدف قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز یحیی سریع در بیانیه خود نام فرودگاه بین‌المللی جده را اشتباه عنوان کرده و مکان پایگاه ملک خالد که در جده قرار دارد را به اشتباه ریاض اعلام کرده است. 

پالایشگاه آرامکو در جده در سال ۲۰۱۷ غیرفعال شد اما بخش توزیع فرآورده‌‌های نفتی آن همچنان فعال است، محلی که حوثی‌ها بارها، از جمله در ماه مارس سال جاري میلادی هدف قرار داده بودند. 

از سوی مقابل ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اواخر روز شنبه اعلام کرد که ۱۳ نقطه از مواضع حوثی‌ها شامل انبارهای تسلیحات، سیستم‌های دفاع هوایی و سیستم‌های ارتباطی هواپیماهای بدون سرنشین را در استان‌های صنعا، صعده و مأرب را هدف قرار داده است.

ائتلاف روز جمعه هم اعلام کرد سه پهپاد را که به سمت جنوب عربستان سعودی پرتاب شده بوده و پهپاد چهارمی را بر فراز یمن منهدم کرده است. به گفته مقام‌های عربستان حوثی‌ها در پرتاب دو موشک بالستیک ناکام مانده‌اند و این موشک‌ها در داخل یمن سقوط کرده‌اند. 

حوثی‌های یمن با حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت یمن که از حمایت ائتلاف عربی برخوردار است، می‌جنگند و از زمان شروع مداخله ائتلاف در یمن که به مارس ۲۰۱۵ برمی‌گردد، بارها با استفاده از پهپاد و موشک به خاک عربستان حمله کرده‌اند. 

جنگ یمن که در هفته‌های گذشته در مأرب، حدیده و دیگر مناطق این کشور بالا گرفته است، جنگ نیابتی میان ایران و عربستان تلقی می‌شود. بر مبنای گزارش سازمان ملل متحد این درگیری نیابتی علاوه بر کشتن بالغ بر ۲۳۳ هزار نفر، به فاجعه انسانی در یمن انجامیده و فقر و گرسنگی را در این کشور همه‌گیر کرده است.  

هیئت نظارتی سازمان ملل دوشنبه اعلام کرد خروج نیروهای مشترک یمنی از شهر حدیده، الدریهمی، بیت الفقیه و بخش‌هایی از التحیطه و متعاقب آن تصرف حوثی‌ها «یک تغییر عمده» در خط مقدم درگیری‌های یمن است و می‌بایست طرفین بر سر آن به پای میز مذاکره بنشینند.