در شرایط که جنگ لفظی اروپا با بلاروس ادامه دارد، سرما، گرسنگی و بی‌سرپناهی، جان پناهجویان را تهدید می‌کند. مقام‌های کشورهای اروپایی بدون اراده‌ای برای رسیدگی به وضعیت پناهجویانی که پشت مرزهای اروپا در معرض خشونت و خطر مرگ قرار دارند، آن‌ها را «سلاحی علیه اروپا» می‌خوانند.

لهستان یکشنبه ۲۱ نوامبر/ ۳۰ آبان بلاروس را متهم کرد که به‌رغم تخلیه اردوگاه‌های مرزی پناهجویان در آغاز هفته جاری، همچنان به آوردن مهاجران به مرز خود ادامه می‌دهد اما تاکتیک‌های خود را برای گسیل پناهجویان به سمت مرزهای اروپا تغییر داده است. 

اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که در تلافی فشارها و تحریم‌های ناشی از قبضه قدرت به دست الکساندر لوکاشنکو و سرکوب مخالفان، هزاران نفر را به ویژه از عراق و افغانستان به مرزهای اروپا آورده و آن‌ها را برای ورود به اتحادیه تحت فشار قرار داده است.

از سوی مقابل اروپا نیز از سوی فعالان به رفتار غیرانسانی با پناهجویان و نادیده گرفتن حق بشری پناهندگی متهم است. 

https://www.radiozamaneh.com/693412

براساس گزارش‌ها بلاروس که اتهام دامن زدن به آن‌چه مقام‌های اروپا «بحران پناهجویان» می‌خوانند را رد کرده، پنج‌شنبه بخشی از پناهجویان را از یک اردوگاه مرزی خارج کرد و تعدادی از آن‌ها را با یک پرواز به عراق بازگرداند. 

لهستان اما می‌گوید بلاروس با تغییر تاکتیک، شروع به گسیل گروه‌های کوچکتر به نقاط بیشتری از مرزهای خود با شرق اروپا کرده است.

با وجود گذشت هفته‌ها، پناهجویان همچنان در مرز اروپا سرگردانند و سرما جان آن‌ها را تهدید می‌کند. بر پایه گزارش‌ها سرمای هوا و شرایط غیر انسانی تاکنون دست کم جان ۱۰ پناهجو از جمله کودکان را در مرزهای بلاروس و لهستان گرفته است. 

در این میان اما درگیری لفظی میان بلاروس و اروپا ادامه دارد.

گارد مرزی لهستان یکشنبه در توییتر اعلام کرد روز شنبه مانع ورود یک گروه متشکل از «۱۰۰ خارجی که توسط نظامیان بلاروس به مرز آورده شده بودند و تلاش داشتند به‌زور وارد لهستان شوند» شده است. گارد مرزی گفت روز شنبه ۲۰۸ مورد تلاش برای ورود به لهستان انجام شده که کمی بیشتر از روز جمعه است اما نسبت به چهارشنبه که ۵۰۱ مورد ثبت شده، کاهش پیدا کرده است. همزمان لیتوانی نیز گزارش داد روز شنبه جلوی ورود ۴۴ مهاجر را گرفته که به گفته مقام‌های این کشور کمترین تعداد در یک هفته گذشته است. 

پایگاه خبری DELFI لیتوانی روز شنبه به نقل از ده‌ها پناهجوی عراقی نوشت «در حالی‌که آن‌ها مایل به بازگشت به عراق بوده‌اند، مقام‌های بلاروس به‌زور و با کامیون‌های نظامی این پناهجویان را به مرز آورده‌اند». 

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان یکشنبه به استونی رفت تا با کاجا کالاس، همتای خود درباره مسئله «بحران پناهجویان» گفت‌وگو کند. نخست وزیر لهستان در این دیدار از بررسی تحریم‌های اقتصادی بیشتر دولت لوکاشنکو خبر داد و مهاجران را «سلاح» جنگ علیه لهستان خواند. او در ادامه به لیتوانی و لتونی سفر خواهد کرد. روز شنبه صدها نفر در ورشو، در راهیپمایی درخواست کمک به پناهجویان شرکت کردند. با این‌حال یک نظر سنجی در لهستان نشان می‌دهد، بیش از ۵۵ درصد مردم نگران‌اند که بحران مرزی به درگیری مسلحانه تبدیل شود.