سازمان جهانی بهداشت می‌گوید مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در اروپا به حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیده است که دو برابر شمار ثبت‌شده در ماه سپتامبر است، و در حال حاضر مجموع تلفات گزارش‌شده در این منطقه که شامل بریتانیا هم می‌شود از ۱,۵ میلیون فراتر رفته است.

سازمان جهانی بهداشت چنین وضعیتی را «بسیار جدی» توصیف کرده و پیش‌بینی می‌کند که بیمارستان‌ها در ۲۵ کشور از ۵۳ کشور این منطقه و همچنین بخش‌ مراقبت‌های ویژه در ۴۹ کشور تحت فشار یا فشار شدید قرار بگیرند.

به‌گفته سازمان جهانی بهداشت، براساس روند فعلی، مجموع قربانیان کرونا در اروپا تا یکم مارس سال آینده میلادی از ۲,۲ میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

از آن‌جایی که اروپا دوباره به مرکز همه‌گیری کرونا تبدیل شده، محدودیت‌های شدیدتر نیز در کشورها اعمال می‌شود. از جمله بحث‌های مهم این روزها واکسینه نشدن بخشی از جمعیت این کشورها و اجباری کردن واکسیناسیون است. اتریش این هفته اولین کشور اروپای غربی بود که از زمان شروع تزریق واکسن در اوایل سال جاری، دوباره وارد قرنطینه شد و از اول فوریه آینده واکسیناسیون را اجباری می‌کند.

در آلمان از امروز، چهارشنبه ۳ آذر / ۲۴ نوامبر، محدودیت‌های جدید تا ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس ۲۰۲۲ به اجرا گذاشته می‌شوند، از جمله قانون «G3» در وسایل نقلیه عمومی و در محل کار اعمال خواهد شد. قانون G3 می‌گوید افرادی که واکسینه شده‌اند، بهبود یافته‌اند و یا تست سریع ۲۴ ساعته یا ۴۸ ساعته (PCR) آن‌ها منفی بوده است  از آزادی رفت‌وآمد برخوردارند و می‌توانند بدون محدودیت به سر کار بروند.

همچنین اقداماتی همچون تست‌های رایگان و آزمایش‌های اجباری در خانه‌های سالمندان، کار از راه دور، افزایش مجازات برای جعل نتایج تست‌ها و واکسیناسیون، در دستور کار قرار می‌گیرد.

فهرستی از اقداماتی که ایالت‌های فدرال آلمان می‌توانند در صورت لزوم اعمال کنند نیز در نظر گرفته خواهد شد، از جمله تعطیلی مراکز تفریحی و ورزشی.

به‌گفته انستیتو روبرت کخ (RKI) آلمان، در مجموع ۶۸ درصد از جمعیت این کشور در حال حاضر به‌طور کامل علیه کوویدـ۱۹ واکسینه شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد نیز دست‌کم یک بار واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

نرخ پایین واکسیناسیون در آلمان نسبت به برخی کشورهای اروپایی یکی از دلایل گسترش موج چهارم همه‌گیری کروناست و به همین دلیل درخواست برای اجباری شدن واکسیناسیون عمومی در میان سیاستمداران آلمانی بیشتر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افزایش ابتلا به کوویدـ۱۹ به دلیل شیوع گونه‌ی بسیار قابل انتقال دلتا بوده است که اکنون در سراسر اروپا غالب است و از تابستان گذشته با کاهش گسترده اقدامات پیشگیرانه مانند زدن ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی به‌وجود آمده است.

با جمع شدن بیشتر مردم در خانه‌های خود در هوای سرد اواخر پاییز، شمار زیادی هنوز واکسینه نشده‌اند و کارایی واکسن در برابر اشکال شدید بیماری رو به کاهش است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید «بسیاری از مردم در برابر ویروس آسیب‌پذیر می‌مانند».

دکتر هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا می‌گوید ضروری است کشورها رویکرد «واکسن مضاعف» را اتخاذ کنند. او گفت:

«این بدان معناست که نه تنها دوزهای معمول واکسن را دریافت کنیم، بلکه از واکسن‌های تقویتی در جایی که عرضه می‌شوند استقبال کنیم.»

کلوگه افزود هم‌زمان با تزریق واکسن، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، تهویه فضاهای داخلی، حفظ فاصله فیزیکی و جلوگیری از پخش عطسه، «راه‌های ساده و مؤثری برای کنترل ویروس هستند».

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونا در منطقه اروپا تجویز شده است و تاکنون حدود ۵۳,۵ درصد جمعیت این منطقه با دو دوز واکسن به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، اما نسبت واکسیناسیون میان برخی از این کشورها بسیار متفاوت است. در برخی نقاط کمتر از ۱۰ درصد و برخی دیگر بیش از ۸۰ درصد واکسینه شده‌اند.

با افزایش شواهد مبنی بر کاهشِ به مرور محافظت واکسن‌ها در برابر بیماری، سازمان جهانی بهداشت تأکید می‌کند که دوزهای بیشتر «باید برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد، از جمله افراد دارای نقص ایمنی و افراد بالای ۶۰ سال سن و همچنین کارکنان بخش بهداشت و درمان به‌عنوان اقدامی احتیاطی» در نظر گرفته شود.

داده‌ها نشان می‌دهند که تنها ۴۸ درصد از مردم سراسر اروپا هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده می‌کنند، تخمین زده می‌شود که استفاده از ماسک ۹۵ درصد می‌تواند از مرگ بیش از ۱۶۰ هزار نفر جلوگیری کند.

هانس کلوگه می‌گوید:

«امروز وضعیت کوویدـ۱۹ در سراسر اروپا و آسیای مرکزی بسیار جدی است. ما با زمستانی چالش‌برانگیز روبه‌رو هستیم، اما همه ما – دولت‌ها، مقام‌های بهداشتی، مردم – می‌توانیم اقدامات قاطعی برای تثبیت همه‌گیری انجام دهیم.»