کانال مانش میان فرانسه و بریتانیا، یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتی‌رانی در جهان است. قاچاقچیان انسان معمولاً قایق‌های حامل پناهجویان را بیش از ظرفیت آن‌ها بار می‌کنند و در تلاش برای رسیدن به سواحل بریتانیا قایق‌ها را در معرض امواج پرتلاطم کانال قرار می‌دهند.

چهارشنبه ۳ آذر / ۲۴ نوامبر ۲۷ پناهجو در این کانال جان خود را از دست دادند. مقامات بریتانیایی می‌گویند این پناهجویان، از جمله یک دختر جوان در تلاش برای ورود به بریتانیا با یک قایق بادی جان خود را از دست دادند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که این بزرگترین فاجعه انسانی در کانال مانش از زمان شروع جمع‌آوری اطلاعات در سال ۲۰۱۴ است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت از شمار کشته‌شدگان «شوک‌زده و وحشت‌زده» شده است. او از فرانسه خواست تا اقدامات بیشتری در جهت جلوگیری از تلاش برای عبور از کانال مانش انجام دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت بریتانیا باید از سیاسی کردن این موضوع در جهت منافع داخلی خود دست بردارد. ژرالد دارمانن، وزیر کشور فرانسه نیز گفت بریتانیا هم باید پاسخگوی بخشی از این مسئولیت باشد.

فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که در جریان این حادثه ۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند، اما این تعداد بعداً به ۲۷ نفر کاهش یافت.

دارمانن ضمن بیان این‌که ملیت و هویت پناهجویان مشخص نیست، گفت دو تن از پناهجویان بازمانده به دلیل سرمازدگی شدید در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری هستند و پلیس فرانسه چهار قاچاقچی انسان مظنون به دست داشتن در این حادثه را دستگیر کرده است.

لندن و پاریس بر سر عبور پناهجویان از کانال مانش اختلاف دارند.

امانوئل مکرون می‌گوید فرونتکس، آژانس مرزی اتحادیه اروپا باید منابع مالی بیشتری برای محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه در اختیار داشته باشد تا به جلوگیری از تجمع پناهجویان در سواحل شمالی فرانسه کمک کند.

بریتانیا در هفته‌های گذشته مقامات فرانسوی را به بی‌عملی در برابر ورود پناهجویان به خاک بریتانیا متهم کرده بود اما فرانسه این ادعا را رد می‌کند. وزارت کشور فرانسه می‌گوید با بیش از ۶۰۰ پلیس و ژاندارم در سواحل شمالی در ۲۴ ساعت شبانه روز به تعهدات خود برای جلوگیری از حرکت قایق‌های کوچک پناهجویان عمل می‌کند.

فرانسه می‌گوید میزان موفقیت خود را در بستن گذرگاه‌ها افزایش داده است، به‌طوری که ۶۲,۵ درصد از خروج‌ها در سال ۲۰۲۱ متوقف شده‌اند، در حالی که سال گذشته این میزان حدود ۵۰ درصد بود.

مکرون گفت «فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به گورستان تبدیل شود». او قول داد «مسئولان این فاجعه را پیدا و مجازات کند».

دولت بریتانیا می‌گوید دو رهبر توافق کرده‌اند «هر کاری که ممکن است برای متوقف کردن باندهایی که مسئول به خطر انداختن جان مردم هستند انجام دهند».

در بیانیه‌ای آمده است:

«هر دو رهبر آگاه‌اند که تلفات جانی غم‌انگیز امروز (چهارشنبه) یادآور آن است که حفظ همه گزینه‌ها برای توقف این گذرگاه‌های مرگبار و جلوگیری از کسب و کار باندهای جنایتکار پشت این حوادث حیاتی است.»

مدافعان حقوق پناهجویان از دولت بریتانیا خواستند تا با باز کردن مسیرهای امن برای پناهجویان، جان افراد را نجات دهد تا بتوانند بدون عبور از دریا به بریتانیا مراجعه کنند.

انور سولومون، رئیس اجرایی شورای پناهندگان در بریتانیا، گفت:

«چقدر باید شاهد چنین فجایعی باشیم تا دولت رویکرد خود را با تعهد به توسعه مسیرهای امن برای مردان، زنان و کودکانی که نیاز مبرم به حفاظت دارند، اساساً تغییر دهد؟ هر روز مردم بی‌گناه مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند. اکنون زمان پایان دادن به رویکرد ظالمانه و ناکارآمد تلاش برای مجازات یا بیرون راندن کسانی است که تلاش می‌کنند تا در کشور ما امنیت خود را بازیابند.»

برخی از گروه‌های حقوق بشری می‌گویند نظارت شدیدتر پناهجویان را وادار می‌کند تا خطرات بیشتری را متحمل شوند، زیرا آن‌ها به دنبال زندگی بهتر در غرب هستند.

«سرپناه مهاجران»، یک گروه مدافع پناهجویان و آوارگان در فرانسه گفت:

«فقط متهم کردن قاچاقچیان انسان به معنای پنهان کردن مسئولیت مقامات فرانسوی و بریتانیایی است.»

یک مقام محلی دریانوردی بریتانیا به رویترز گفت پیش از فاجعه روز چهارشنبه، امسال ۱۴ نفر در تلاش برای رسیدن به بریتانیا در دریا غرق شده بودند. در سال ۲۰۲۰، در مجموع هفت نفر در این مسیر جان باختند و دو نفر ناپدید شدند و در سال ۲۰۱۹ چهار نفر جان خود را از دست دادند.

تا کنون، بیشترین تلفات جانی در کانال مانش بر اثر غرق شدن یک قایق پناهجویان در اکتبر سال گذشته رخ داد که در جریان آن یک خانواده پنج نفری کرد-ایرانی جان باختند. این قربانیان رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله، شیوا محمد پناهی ۳۵ ساله، آنیتا ۹ ساله، آرمین شش ساله و آرتین ۱۵ ماهه بودند که ماه‌ها بعد جسدش در سواحل نروژ پیدا شد.