روز شنبه ۲۷ نوامبر/ ۶ آذر  نمایندگان دولت آمریکا با تعدادی از سران طالبان در دوحه دیدار می‌کنند. گروه طالبان که اکنون خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامد، هیاتی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه به پایتخت قطر گسیل کرده است.

در ترکیب این گروه، مقام‌هایی از وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، اقتصاد و دارایی و نمایند‌گانی از بانک مرکزی و ریاست امنیت ملی نیز حضور دارند.

این هیات قرار است علاوه بر دیدار با مقام‌های قطر که همواره در جریان بوده است برای نخستین بار با نمایندگان اتحادیه اروپا هم دیدار کند.

احمد الله وثیق، معاون سخنگوی امارت اسلامی در این مورد گفت: «(این دیدارها) باید سرآغاز روابط معنی‌دار دیپلماتیک با افغان‌ها باشد و تعهداتی که در این پیوند سپرده می‌شود به آن عمل و رسید‌گی شود.»

تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را «تام وست» هدایت می‌کند. او به تازگی و پس از استعفای زلمی خلیلزاد به سمت فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان منصوب شده است. وست در چند هفته گذشته به اروپا و آسیا سفر کرد. نخستین مقصد سفر او در این مقام بروکسل و دیدار با سران اتحادیه اروپا بود. گرچه مقام‌های طالبان و دولت آمریکا در ماه سپتامبر دیدار کوتاهی با هم داشتند ولی آن دیدار صرفا درباره توافق برای تداوم روند خروج شهروندان خارجی و همکاران نیروهای ائتلاف از افغانستان بود. به بیان دیگر این نخستین دیدار رسمی نماینده دولت آمریکا با گروهی از مقام‌های ارشد طالبان است.

طالبان از این دیدارها یک هدف بزرگ و چند هدف فرعی دارد. نخستین اولویت این گروه، شناخته شدن به عنوان دولت قانونی افغانستان در جامعه بین‌المللی است. امتیازی که به نظر نمی‌رسد آمریکا و اروپا به آسانی آن را به طالبان بدهند. طالبان همچنین به دنبال این است که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان تداوم یابد تا بتواند بر بحران اقتصادی و معیشتی پس از سقوط کابل غلبه کند. در سه ماه گذشته نهادهای بین‌المللی در امور بشردوستانه هشدار داده‌اند که افغانستان در آستانه سقوط در ورطه قحطی و گرسنگی مطلق است.

پاکستان که فعالترین کشور حامی طالبان است با اینکه هنوز خود برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی پا پیش نگذاشته، با ستایش از آغاز گفت‌وگوها میان کابل و واشنگتن تأکید کرد که جامعه‌ی جهانی باید با طالبان تعامل کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است: «پیام ما روشن است، اشتباهات گذشته نباید تکرار شود و نباید افغانستان تنها گذاشته شود. بحران‌های بشری و فروپاشی اقتصادی افغانستان تاثیرات بزرگی بر جهان خواهد داشت. بنابراین، جامعه جهانی باید به دلیل مهار بحران بشری، هدف‌های مشترک در زمینه صلح، امنیت و ثبات به گونه مثبت با افغانستان در تعامل باشد.»

طلوع نیور گزارش داده است که همزمان با دیدارها در دوحه، قرار است نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در باره افغانستان نیز برگزار شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که هفته‌ آینده بیست و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری در اروپا برگزار می‌شود که اوضاع افغانستان هم جزو موضوعات این نشست خواهد بود.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: «در تاریخ ۲ دسامبر، سرگی لاوروف در بیست و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری در استکهلم سوئد شرکت خواهد کرد و در رابطه به نتایج و فعالیت‌های این نهاد در بخش‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، مسایل محیط زیستی و امنیت بشری باهم رایزنی خواهند کرد. حل مشکلات منازعات منطقه و پیشرفت اوضاع در افغانستان نیز بخشی از محورهای این نشست خواهد بود.»