علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در رأس یک هیأت بسیار بزرگ ۴۰ نفره از روز شنبه برای شرکت در نشست مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در وین به سر می‌برد.

مذاکرات احیای برجام که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شده بود، دوشنبه ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر رسما آغاز می‌شود.  

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی در توییتر در کنایه به هیأت پرشمار ایرانی در هتل کوبورگ وین نوشت:  

«ترکیب هیأت ایران در گفت‌وگوهای وین چشمگیر است. من معتقدم که این باید به‌عنوان دلیلی بر نیت جدی [ایران] تفسیر شود.»

اولیانوف همچنین مذاکرات با هیأت ایرانی را «برای درک موضع به روز ایران»، «مفید» ارزیابی کرد.

 باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران سپس عصر یکشنبه با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به لندن و پاریس

گاردین می‌نویسد مذاکرات احیای برجام در وین ممکن است سبب‌ساز لغو صدها تحریم اقتصادی علیه این کشور شود یا اینکه برعکس با شکست مذاکرات تحریم‌های اقتصادی شدیدتری علیه ایران اعمال گردد و تهدید نظامی از سمت اسرائیل و آمریکا نیز بالا بگیرد.

روزنامه «جروزالم پست» یکشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر در یادداشتی نوشت، اسرائیل در حال تقویت نیروهای نظامی برای اجرای احتمالی «نقشه ب آمریکا» علیه ایران است. در این یادداشت آمده است:

«مقامات نظامی اسرائیل گمان نمی‌کنند با ایران وارد جنگ شوند اما از شمال و جنوب چشم بر نمی‌دارند.»

یکشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل سفر دو روزه خود به بریتانیا و فرانسه را آغاز کرد. کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که یکی از مهم‌ترین اهداف لاپید در این سفر این است که در دیدار و گفت‌وگو با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تضمین بگیرد که تحریم بانکی ایران پابرجا بماند. یکی از هدف‌های ایران در مذاکرات وین رفع تحریم‌های بانکی است.

رد اصل «پایبندی متقابل»

  بعد از ظهر دوشنبه در هتل کوبورگ وین مذاکرات احیای برجام با حضور نمایندگان روسیه، چین، ایران و سه قدرت اروپایی رسماً آغاز می‌شود. رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و سرپرست تیم آمریکایی شنبه گذشته خواهان مذاکره مستقیم با ایران شده بود اما ایران نپذیرفت. مالی در مصاحبه با بی‌بی‌سی جهانی گفت:

«اگر ایران فکر می‌کند می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های بیشتر استفاده کند و سپس بازگردد و بگوید که چیز بهتری می‌خواهد، [این رویکرد] کارساز نخواهد بود و ما و شرکای ما چنین چیزی را نخواهیم پذیرفت.»

علی باقری کنی در مقاله‌ای در فاینشنال تایمز نوشت: «مذاکرات بدون راه حل قوی [برای لغو تحریم‌ها] سودی ندارد.»

 مذاکره‌کننده ارشد ایران با رد اصل «پایبندی متقابل» در ادامه این مقاله افزود:

«از نظر ما، اصل “پایبندی متقابل” نمی‌تواند اساس مناسبی را برای مذاکرات شکل دهد زیرا این دولت ایالات متحده بود که به صورت یکجانبه توافق را ترک کرد بنابراین ایالات متحده باید نشان دهد که این بار جدی است و از صلاحیت لازم برای انجام تعهداتش برخوردار است.»

باقری سپس از آمادگی ایران برای مذاکره با غرب بر اساس اصل ضمانت و راستی‌آزمایی خبر داد.

«امتیازگیری بدون امتیازدهی» با اهرم غنی‌سازی

رویترز به نقل از «کارشناسان» زمان گریز هسته‌ای ایران را بین سه تا شش هفته تخمین می‌زند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، چند روز پیش از برگزاری اجلاس شورای حکام، به ایران سفر کرد. او که پیش‌تر از عدم دسترسی سایت‌های هسته‌ای و دیدار با مقامات ایران شکایت کرده بود، تلاش داشت تا در این سفر، چالش‌های بین ایران و آژانس از جمله نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات «تسا»ی کرج را حل و فصل و مقدمات اجرای مفاد بیانیه مشترک پیشین را پیگیری کند. اما در این مأموریت ناموفق ماند و در شورای حکام با صراحت اعلام کرد که گفت‌وگوها با مقامات ایرانی «بی‌نتیجه» بوده است. مقامات ایرانی با تحریف سخن گروسی «بی‌نتیجه» را «ناتمام» جلوه دادند.  ناپیوستگی نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران تخمین زمان گزیز هسته‌ای را دشوار کرده است.

سیاست دولت سیزدهم بر مبنای «امتیازگیری بدون امتیازدهی» استوار است. ظاهراً هیأت ایرانی معتقد است شرایط فعلی سیاسی، اقتصادی و ذخایر هسته‌ای ایران در موقعیتی قرار دارد که غرب ناگزیر از پذیرش شرایط ایران است. به یک معنا ایران توقع دارد در قبال دسترسی آژانس به تاسیسات فراپادمانی، امتیازات جدیدی، از جمله لغو «یک‌جای همه تحریم‌های برجامی و غیربرجامی» را از غرب و آژانس دریافت کند.