صبح دوشنبه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر تظاهرات سراسری علیه وضعیت معیشتی در لبنان برگزار شد. در بیروت، پایتخت این کشور معترضان با آتش زدن لاستیک‌های خودرو ورودی‌های شهر را بستند. چند مسیر اصلی در داخل بیروت از جمله میدان الشهداء نیز توسط معترضان بسته شدند.

به گزارش روزنامه «لوریان دو ژور» که خبرهای لبنان را پوشش می‌دهد، از ساعت شش صبح دوشنبه ده‌ها نفر در میدان مرکزی بیروت خشم خود را از وضعیت موجود ابراز کردند. معترضان که از شهرهای دیگر لبنان نیز به بیروت آمده بودند گفتند «حقوق ما دیگر کفایت نمی‌کند».

در شهر کسروان واقع در شرق لبنان نیز با کمک خودروهای سواری، بزرگراه ذوق مصبح در منطقه مسکونی به همین نام، به‌طور موقت مسدود شد.

در شمال لبنان، معترضان راه اتصالی اصلی بین طرابلس، المنیه، منیه ضنیه و عکار را با موانع و کامیون‌ها، جاده بداوی را با کامیون‌ها و همچنین ورودی شمالی طرابلس مقابل هتل پالما را قطع کردند.

میدان النور طرابلس که ده‌ها تظاهرکننده در آن تجمع کرده بودند نیز مسدود شد. گروهی از فعالان شعار می‌دادند: «مردم لبنان، به خیابان‌ها بیایید و از حقوق خود دفاع کنید». یکی از معترضان گفت: «ما از همه ساکنان طرابلس و مردم لبنان می‌خواهیم به خیابان‌ها بیایند»، در حالی که دیگران خواستار «انقلاب علیه میشل عون»، رئیس‌ جمهوری لبنان شدند که امروز دوشنبه برای افتتاحیه جام فوتبال کشورهای عربی در سفری رسمی به قطر می‌رود.

همزمان در بقاع و صیدا هم ناآرامی‌هایی گزارش شد.

در جنوب لبنان، تظاهرکنندگان جاده‌های نزدیک صیدا و همچنین جاده‌های منتهی به مناطق مختلف این منطقه را به‌ویژه با کمک سطل‌های زباله‌ شعله‌ور قطع کردند. معترضان همچنین در صیدا مقابل دفاتر کارگزاران بورس در خیابانی که بانک‌ها قرار دارند تجمع کردند و خواستار تعطیلی آن‌ها شدند. ارتش در چند نقطه مستقر شد. مردی در میان معترضانی که خیابان‌ها را در صیدا مسدود کرده بودند گفت:

«ما برای اعتراض به طبقه سیاسی فاسدی که اموال مردم لبنان را ربودند و ما را در گرسنگی غرق کردند، به خیابان‌ها آمدیم. همان‌طور که رئیس جمهوری پیش‌بینی کرده بود، ما در جهنم هستیم.»

در سپتامبر ۲۰۲۰ رئیس جمهوری لبنان هشدار داده بود که اگر کابینه تشکیل نشود، این کشور به «جهنم» تبدیل خواهد شد. اگرچه دولت توسط نجیب میقاتی تشکیل شد، اما این کشور به فروپاشی چند بُعدی خود ادامه می‌دهد.

یکی دیگر از تظاهرکنندگان به روزنامه «لوریان دو ژور» گفت:

«در حالی که ما برای تأمین آب، برق، سوخت و غذا دست و پنجه نرم می‌کنیم هیچ کس با ما همدردی نمی‌کند. این ابتدایی‌ترین حقوق ماست. تا زمانی که به حقوق خود نرسیدیم به شورش ادامه خواهیم داد.»

در حالی‌که پول ملی لبنان پنج‌شنبه هفته گذشته رکورد سقوط جدیدی را ثبت کرد و هر دلار آمریکا بیش از ۲۵ هزار لیره معامله شد، معترضان می‌گفتند «شرم‌آور است، آن‌ها پول لبنان را در برابر دلار فروختند». یکی دیگر از معترضان گفت: «طبقه سیاسی حاکم فاسد است، شما دیدید که در انتخابات صنفی کانون وکلا چه گذشت، احزاب سیاسی تقلب کردند و در انتخابات پیروز شدند.»

پدری که می‌گفت به سختی توانسته است نیازهای غذایی فرزندانش را تأمین کند، گفت: «من دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم.»

فراخوان‌ها برای تظاهرات اعتراضی از شامگاه یکشنبه به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، بدون آن‌که هویت گروه‌هایی که آن‌ها را راه‌اندازی کردند روشن باشد. در پی این فراخوان‌ها، عباس حلبی، وزیر آموزش و پرورش مسئولیت باز یا بسته بودن مدارس در صبح دوشنبه را به‌عهده خود مدارس گذاشت. بسیاری از مدارس بقاع و صیدا تعطیل بودند.

لبنان یکی از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی تاریخ خود را تجربه می‌کند و مشکلات سیاسی این کشور مانع از امکان اقدام دولت برای کاهش بحران اقتصادی شده است.