با وجود هشدارهای فزاینده درباره سویه جدید کرونا اومیکرون در جهان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده هنوز هیچ موردی از مرگ ناشی از این سویه جدید گزارش نشده است. برپایه اعلام این منبع، نوع اومیکرون حداقل در ۳۸ کشور جهان شناسایی شده و ایالات متحده و استرالیا آخرین کشورهایی هستند که مواردی از ابتلا به این نوع را تأیید کرده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که آمار مبتلایان در آفریقای جنوبی، به‌عنوان اولین کشوری که سویه اومیکرون در آن دیده شد، به بیش از سه میلیون نفر رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار داده ممکن است تحقیقات درباره این سویه ناشناخته کرونا هفته‌ها به‌طول بینجامد.

مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت هم درباره این تحقیقات گفته:

«ما به پاسخ‌هایی خواهیم رسید که همه به آن نیاز دارند.»

از سوی دیگر، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول هم گفته:

«نوع اومیکرون همانند سویه دلتا می‌تواند روند بهبود اقتصاد جهانی را با کندی مواجه سازد. حتی قبل از ورود این نوع جدید، ما نگرانِ کاهش شتاب در روند بهبود اقتصاد جهانی بودیم و این نوع جدید کرونا ممکن است به سرعت گسترش یابد و اطمینان از بهبود اوضاع را تحت تاثیر خود قرار دهد.»

نخستین گزارش‌های دریافتی از افریقای جنوبی اما نشان می‌دهد اومیکرون، به سرعت در حال جایگزین کردن گونه جهش‌یافته دلتاست و ظاهرا می‌تواند از سد دفاعی پادتن‌ها در بدن بهبودیافتگان کرونا هم عبور کند.

یک مطالعه اولیه توسط محققان در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که احتمال ایجاد عفونت مجدد توسط اومیکرون در مقایسه با سویه‌های دلتا یا بتا، سه برابر بیشتر است.

فرانچسکو روکا، رئیس صلیب سرخ هم ظهور این گونه جدید کرونا را به‌عنوان «شاهد نهایی» برای باور به نابرابری در توزیع واکسن در جهان برشمرده و گفته است: 

«جامعه علمی در موارد متعدد در مورد خطرات انواع بسیار جدید در مکان‌هایی که نرخ بسیار پایین واکسیناسیون وجود دارد، هشدار داده است. باورنکردنی است که ما هنوز متوجه نشده‌ایم که چقدر به هم مرتبط هستیم. به همین دلیل است که من نوع امیکرون را شاهد نهایی می‌نامم.»

از سوی دیگر، انستیتوی ملی بیماری‌های مسری در آفریقای جنوبی درباره نتایج تحقیقات خود اعلام کرده داده‌های اولیه سویه اومیکرون بر ایمنی به وجود آمده در بدن انسان تسلط می‌یابد.

اوغور شاهین، مدیر عامل بیون‌تک که به‌عنوان کاشف و تولید کننده واکسن فایزر- بیون‌تک شناخته می‌شود هم اعلام کرده که این شرکت تلاش دارد تا بتواند واکسن‌های خود را با گونه جدید کرونا تطبیق دهد. او گفته:

«من اصولاً معتقدم در یک مقطع زمانی خاص ما به واکسن جدیدی در برابر این نوع جدید نیاز خواهیم داشت. سوال این است که چقدر فوری باید در دسترس باشد.»

کارشناسان میکروبیولوژی اما اعلام کرده‌اند در ماه‌های آینده سویه اومیکرون، بخش وسیعی از شمار افراد مبتلا به کرونا در اروپا را در بر خواهد گرفت.

آنجلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان، هم‌زمان با مراسم خداحافظی‌اش از قدرت از همه شهروندان آلمانی خواسته ویروس مخرب [کرونا] را جدی بگیرند و برای مقابله با آن واکسن بزنند.

او گفته:

«ما در یک وضعیت بسیار جدی هستیم که در برخی از نقاط کشور می‌توان آن را به‌عنوان یک شرایط دراماتیک توصیف کرد. در حال حاضر واحدهای مراقبت‌های ویژه بیش از حد پر، افراد شدیداً بیمار که باید با هواپیما در سراسر آلمان برای دریافت مراقبت‌های مورد نیاز خود پرواز کنند.»

آنا فون گوتبرگ، کارشناس میکروبیولوژی و مدیر بخش بیماری‌های تنفسی مؤسسه ملی بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی (NICD) درباره نتایج اولیه تحقیقات درباره سویه اومیکرون گفته است:

«به نظر می‌آید حتی بهبودیافتگان کرونا در برابر سویه اومیکرون مصون نباشند. فقط این امید وجود دارد که پادتن‌های موجود در بدن آن‌ها جلوی ابتلای شدید، بستری شدن یا مرگ‌شان را بگیرد.»