دو روز پس از آنکه مدیران مجتمع مس سونگون کارگران معترض را تهدید کردند که چنانچه به اعتصاب پایان ندهند با دولت طرف خواهند بود، بامداد یک‌شنبه ماموران امنیتی در ورودی‌های این مجتمع مستقر شدند. اتحادیه آزاد کارگران در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت در شمشین روز اعتصاب بیش از ۲ هزار تن از کارگران مس سونگون، مجتمع مس کاملاً به محاصره نیروهای امنیتی درآمده است.

به گفته منابع مطلع در این مجتمع از ساعات اولیه بامداد یکشنبه ۱۴ آذرماه، نیروهای انتظامی و گارد ویژه با حضور گسترده در ورودی مجتمع مس سونگون، مانع تردد کارگران می‌شوند.

ماموران امنیتی از صبح امروز مانع بازگشت کارگرانی که روز قبل خوابگاه و مجتمع مس را ترک کردند به محل کار شده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفته که مدیران مجتمع کارگران معترض را «زیاده خواه» خواندند و در روز جمعه ۱۲ آذر آن‌ها را تهدید کردند که «اگر به اعتراض خاتمه ندهند با دولت طرف خواهند بود».

کارگران معترض خواستار لغو قراردادهای موقت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و رفع تبعیض دستمزد کارگران رسمی و پیمانکاری هستند.

آنها یک روز قبل با راهپیمایی در محوطه مجتمع مانع ورود کامیون های حامل مواد سنگ شکن به مجتمع شدند.

در یک ویدئو کوتاه که از راهپیمایی روز شنبه سیزدهم آذر کارگران منتشر شده است، یک جرثقیل به داخل جمعیت معترض حرکت کرد اما به گفته کارگران «با درایت و اقدام به موقع» تلفاتی به همراه نداشت.

روابط عمومی مجتمع مس سونگون در یک بیانیه حرکت جرثقیل به سمت کارگران معترض را به نقص فنی و «مشکل ترمز» تقلیل داد و نوشت:

«بعد از ظهر امروز در حین راهپیمایی کارگران معترض شرکت‌های پیمانکاری مبین و آهن آجین به حقوق معیشتی در جاده معدن، خودروی جرثقیل حامل بار به خاطر ترمز سرپیچ سرازیری از کنترل راننده خارج شده که خوشبختانه با هدایت جرثقیل، این حادثه هیچگونه تلفاتی نداشته است. این جرثقیل در حین حمل لاینر از انبار به کارخانه تغلیظ در محدوده سه راهی نیمه صنعتی معدن مس سونگون به دلیل عدم دید در سر پیچ، با مشاهده جمعیت که در حال راهپیمایی در وسط جاده بودند، نسبت به کشیدن ترمز و کاهش دنده خودرو اقدام می‌کند، اما به علت سرازیری و بار جرثقیل، کنترل ماشین به سختی انجام گرفته و در وضعیتی معجزه گونه از منتهی‌الیه چپ جاده از میان جمعیت بدون حادثه جانی عبور می‌کند.»

کارگران مس سونگون از شش روز قبل دور تازه‌ای از اعتراض را پس از آنکه وعده‌های مدیران این مجتمع عملی نشد، آغاز کرده‌اند.

آنها پیش از این در آخرین روز آبان نیز در اعتراض به اخراج ۶۰ تن از کارگران اعتصاب کردند. اعتصاب چهار روزه آن‌ها در سوم آذر پس از برگزاری جلسه مشترک با مسئولان استانی و نمایندگان کارگری به پایان رسید اما دو روز بعد به دنبال نقض توافقنامه از سوی مدیران شرکت، کارگران دست از کار کشیدند.

مدیر مجتمع مس که پیشتر وعده کرده بود به خواسته‌های کارگران رسیدگی کند، ۱۱ آذر کارگران معترض را «زیاده‌خواه» خواند و گفت که تعداد آنها محدود است و «یکسری مطالبات خارج از قرارداد دارند».

کارگران معترض که تحت قرارداد شرکت های پیمانکاری هستند،پیش از این در مهر ماه نیز به مدت سه روز دست از کار کشیدند.

پس از تحصن سه روزه کارگران در مهر ماه خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از تشکیل جلسه مشترک مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و نمایندگان کارگران خبر داد و نوشت: در این نشست، با مدارک ارائه شده از سوی کارگران پیمانکاران مجتمع مس سونگون پیرامون وضعیت اشتغال، نوع قرارداد کار، وضعیت حقوقی، سختی کار و شرایط کارگران برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلات موجود در این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و حاضرین بر اجرای دقیق عدالت مزدی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران این واحد معدنی و سایر کارگران پیمانکاری تاکید کرده‌اند.

با گذشت بیش از دو ماه از تعهد مسئولان استانی و مدیران مجتمع مس سونگون برای حل مشکل کارگران پیمانی هیچ‌گونه اقدام عملی صورت نگرفته است.

معدن مس سونگون در ورزقان یکی از بزرگترین معادن مس ایران به شمار می‌رود که بهره برداری از بخشی از آن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شده است.

شهریور ماه امسال مدیرعامل مجتمع مس سونگون از امضاء قرارداد سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این مجتمع خبر داده بود.