هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اعلام شفاهی حکم اعدام عباس دریس و حبس ابد محسن دریس، از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۳۹۸ در ماهشهر خبر داده است.

منابع مطلع به هرانا گفته‌اند که «حدود چهار ماه پیش به خانواده دریس گفته شده بود که عباس، در زندان ماهشهر به اعدام محکوم شده است».

خانواده او گفته‌اند که تا به حال هیچ «سند اداری» در ارتباط با حکم اعدام رویت نکرده اند.

بر پایه این گزارش وکلای اول و دوم برادران دریس به پرونده آنها دسترسی ندارند و تا کنون «ابلاغ کتبی در خصوص این حکم به آن‌ها تحویل نشده است».

به گزارش هرانا همسر عباس دریس پس از پس از صدور حکم اعدام برای همسرش و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شده و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد.

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده دریس نوشته است:

«همه چیز غیررسمی و غیرمستند پیش رفته، یعنی دریغ از یک سند که به زندانی یا خانواده اش در خصوص حکم وی بدهند، همه صحبت‌ها شفاهی است».

این منبع که نامش فاش نشده در ادامه گفته است:

«اما مشکل جدی این است که در منطقه‌ای مانند جنوب خوزستان همین اظهارات غیررسمی می‌تواند صحت داشته باشد، نمی‌توان اظهارات مقامات دادگاه یا زندان را نادیده گرفت».

او گفته که عدم همکاری دستگاه قضایی با متهم و خانواده یا وکیل مدافع او «بیشتر به نگرانی‌ها می افزاید».

عباس و محسن دریس در جریان اعتراضات به گرانی بنزین که از ۲۴ آبان در سراسر ایران آغاز شد، بازداشت شدند. ماموران نظامی و قضایی ایران این دو برادر را به «قتل یک مامور نوپو» متهم کرده‌اند.

محاربه و اخلال در نظم عمومی از دیگر اتهامات انتسابی دستگاه قضایی به آنها است.

عباس دریس متولد ۱۳۵۲ در آبادان است. منابع خبری نوشته‌اند که او دو یا سه فرزند دارد. محسن دریس برادر او نیز متولد ۱۳۷۱ است و یک فرزند دارد.

انتساب اتهام مشارکت به قتل یک مامور نیروی انتظامی به نام رضا صیادی در ماهشهر به دست معترضان، در شرایطی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی بیان می‌شود که به استناد گزارش تحقیقی زمانه، معترضان در ماهشهر در هیچ‌یک از ویدیوهایی که از آن‌ها منتشر شده مسلح نیستند و اکثرا اعتراض‌ها در ماهشهر همانند دیگر شهرهای ایران مسالمت‌آمیز بوده است.

اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر همانند دیگر شهرهای ایران با کشتن معترضان سرکوب شد. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران و رسانه‌های بین‌المللی در جریان اعتراضات آبان ۳۲۴ تا ۱۵۰۰ نفر به ضرب گلوله ماموران امنیتی به قتل رسیدند.

در ماهشهر ماموران امنیتی معترضان را در نیزار به رگبار بستند و به استناد برخی گزارش ها دستکم ۱۰۰ تن را کشتند.