رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه ۱۵ آبان گفت که عرضه دلار در هشت ماه نخست امسال با کل عرضه در سال گذشته برابری می‌کند. به گفته علی صالح آبادی، از ابتدای سال تاکنون ۳۶ میلیارد دلار ارز عرضه شده است.

صالح آبادی وضعیت ورود ارز به کشور را خوب توصیف کرد و گفت پیش‌بینی می‌کند «در آینده نزدیک اوضاع روبه بهبود خواهد رفت».

رئیس کل بانک مرکزی در حالی «بهبود اوضاع» را وعده کرد که در نخستین روز پس از پایان هفتمین دور گفت‌وگوهای موسوم به احیای برجام ریال بخش دیگری از ارزش برابری خود را از دست داد.

در صد روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد هر یک دلار حدود سه هزار تومان افزایش قیمت داشته و از محدوده ۲۷ هزار تومان به رقمی بالاتر از سی هزار تومان رسیده است؛ روندی که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا آینده نزدیک ادامه داشته باشد.

دست‌های آشکار سقوط ریال

کاهش درآمدهای ارزی یکی از اصلی‌ترین عوامل سقوط دوباره ارزش ریال است. نرخ دلار از سال ۱۳۹۷ تا آذر امسال بیش از ۹ برابر رشد کرده است.

دولت سیزدهم همانند دولت‌های پیش از خود به سوء‌استفاده و دستکاری بازار ارز برای جبران کسری بودجه متهم است؛ به این معنا که با کاهش یا افزایش عرضه در دوره‌های زمانی مختلف نرخ ارز را به دلخواه خود هدایت می‌کند تا با تفاوت نرخ ارز در بازار بانکی و آزاد منابع مالی مورد نیاز را تأمین کند.

مقام‌های دولتی این موضوع را انکار می‌کنند اما نگاهی به حجم مبادلات و تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد انکار مسئولان بانک مرکزی را بی‌معنا می‌کند.

https://www.radiozamaneh.com/682430

به گفته رئیس کل بانک مرکزی تنها در روز ۱۴ آذر ۲۳۷ میلیون دلار ارز در سامانه نیما مبادله شد. تفاوت نرخ سامانه نیما و بازار آزاد در روز گذشته نزدیک به ۷ هزار تومان بود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی ایران صبح دوشنبه در واکنش به ادعای ابراهیم رئیسی مبنی بر توقف چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی را یکی از راهکاهایی که دولت سیزدهم برای تأمین مالی در پیش گرفته عنوان کرد و در توییتر نوشت اثر این راهکار «در رشدپایه پولی نمایان خواهدشد».

افزایش همزمان عرضه و نرخ

نگاهی به روند عرضه ارز در ماه‌های اخیر ادعای مطرح شده از سوی همتی را تأیید می‌کند. خبرگزاری فارس یک روز قبل، ۱۴ آذر از سه برابر شدن عرضه اسکناس ارز و افزایش ۶۹ درصدی فروش ارز در سامانه نیما پرده برداشت و نوشت: در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از ابتدای سال در سامانه نیما حواله ارزی به فروش رسیده در حالی که این رقم در ۸ ماهه سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

افزایش عرضه در سامانه نیما اما بر خلاف انتظار کاهش نرخ دلار را به دنبال نداشته است تا ادعای دولت مبنی بر کاهش نرخ ارز در صورت افزایش عرضه رنگ ببازد و شائبه دستکاری بازار با هدف تأمین مالی تقویت شود.

به ویژه آنکه رئیس کل بانک مرکزی از «افزایش دسترسی» بانک مرکزی به منابع ارزی و به دنبال آن افزایش عرضه در روزهای آینده خبر داده است.