ابراهیم رئیسی که آخرین بار دو سال قبل به فاصله کوتاهی پس از کشتار معترضان به گرانی بنزین در آبان ۱۳۹۸ به دانشگاه تهران رفته بود و از دانشجویان شعار «قضایی جلادان، مقدمتان خونباران» را شنیده بود، صبح ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در قامت رئیس دولت به دانشگاه شریف رفت، جایی که دو دانشجوی نخبه آن یعنی علی یونسی و امیرحسین مرادی از فروردین ۱۳۹۹ در بازداشتگاه زندان اوین نگهداری می‌شوند.

علاوه بر یونسی و مرادی که از دادرسی عادلانه در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه محروم بوده‌اند، محمد شریفی‌مقدم دیگر دانشجوی دانشگاه شریف نیز از اسفند ۱۳۹۶ در زندان است. دستگاه قضایی شریفی مقدم را به ۱۲ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و تبعید محکوم کرده است.

https://www.radiozamaneh.com/664778/

کسری نوری، دانشجوی حقوق بشر دانشگاه تهران دیگر دانشجوی زندانی است که همانند شریفی‌مقدم از اسفند ۱۳۹۶ پس از حمله بسیجی‌ها به گلستان هفتم بازداشت و از آن زمان در زندان نگهداری می شود. او نیز در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه به ۱۲ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، تبعید و ممنوعیت فعالیت اجتماعی و سیاسی محکوم شده است. شریفی‌مقدم و نوری به دلیل اعتراض به دادرسی ناعادلانه و شکنجه در زندان، حاضر به شرکت در دادگاه نشدند.

فرزاد سامانی، دانشجوی دانشگاه خوارزمی هم در دوره ریاست رئیسی بر قوه قضاییه بازداشت و از دی ماه سال قبل همچنان در بازداشتگاه ارومیه نگهداری می‌شود.

همچنین حامد قره اوغلانی، دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران از سال قبل در زندان نگهداری می‌شود. قضات فرمانبر از رئیسی در پرونده‌ای پر ابهام ابتدا این دانشجو را به اعدام محکوم کردند و در دادگاه تجدید نظر محکومیت او را به ۱۳ سال و ۳ ماه زندان تقلیل دادند.

یک روز پیش از ۱۶ آذر نیز وکیل لیلا حسین‌زاده از تأیید حکم محکومیت موکلش به ۵ سال زندان در دادگاه تجدیدنظر تهران خبر داد. لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی در دانشگاه تهران پیشتر مشمول «عدم تحمل کیفر» شده و از زندان آزاد شده بود.

علاوه بر این افراد، ده‌ها دانشجو نیز در سال‌های گذشته احضار، بازداشت و تهدید شده‌اند. فعالان صنفی در دانشگاه‌ها از صدور بیش از صد سال زندان برای فعالان دانشجویی طی سه سال خبر داده‌اند.

حرف‌های تکراریِ بی‌ربط

رئیس پیشین قوه قضاییه که در دوره ریاستش بر این دستگاه، شمار زیادی از فعالان دانشجویی به حبس محکوم شدند، بدون اینکه از سوی دانشجویان خودی مورد پرسش قرار بگیرد، در سخنانی تکراری از «دستاوردهای صد روزه» خود و همکارانش در دولت سیزدهم سخن گفت.

رئیسی همانند شامگاه یک‌شنبه ۱۴ آذر در تلویزیون، شرح حالی از اقداماتی که در «دوره کوتاه» ریاستش بر قوه مجریه صورت گرفته را خواند و گفت که دولت او باید ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان سررسید فاکتورهای دولت قبل را پرداخت کند.

رئیس قوه مجریه که نامش با هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ پیوند خورده، بدون هیچ گونه توضیحی درباره سیاست‌های دولت درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویان، از آن‌ها خواست «به دولت در حل دغدغه‌های کشور کمک کنند».

تنها نکته قابل تأمل در دیدار رئیسی با «نمایندگان» تشکل های دانشجویی پاسخ تاییدی او به اختلاف در تیم اقتصادی دولت بود. او در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در باره ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، با اینکه مدعی شد که «ناهماهنگی وجود ندارد» گفت که دولت تلاش می کند صحبت‌های همه صاحب نظران اقتصادی شنیده شود و «اختلاف نظر هم طبیعی است».

رئیس دولت سیزدهم در ادامه افزایش دوباره نرخ ارز را به «عده ای» نسبت داد که به گفته او «شبانه روز در تلاش هستند نرخ ارز را بالا ببرند». نرخ ارز پس از خاتمه بی‌نتیجه هفتمین دور مذاکرات موسوم به احیاء برجام در وین، در روزهای گذشته از ۳۱ هزار تومان فراتر رفت. منتقدان دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را به دستکاری بازار ارز برای تأمین منابع مالی و کسری بودجه متهم می‌کنند.

رئیسی اما کسانی که به گفته او «می‌خواهند اقتصاد را به مذاکرات عزتمند گره بزنند»،مسئول افزایش نرخ ارز معرفی کرد و گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی این افراد هستند».

او حتی مدعی شد که در دوره ریاستش بر قوه قضاییه و دولت «مشکل هفت‌تپه را حل کرده است». رئیسی اما در باره تشکیل پرونده قضایی برای کارگران، بازداشت و شکنجه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه و محکومیت فرزانه زیلابی، وکیل کارگران توضیحی نداد.

انتقاد تند «خودی» از امنیتی‌ترین کابینه نظام

محمدحسین بیات، «دبیر انجمن اسلامی دانشجویان» در دیدار با رئیس دولت از عمل‌کرد دولت سیزدهم انتقاد کرده، ابراهیم رئیسی را محصول غیررقابتی ترین انتخابات دانسته و گفته که او نظامی‌ترین کابینه را تشکیل داده است و اگر نتواند برای حل مشکلات کاری کند با پاسخ «اگر نه سریع و حتی فوری اما قطعاً انقلابی» روبرو خواهد شد.

بیات که به روایت رسانه‌ها در ایران یکی از دانشجویانی بوده که در دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی با رئیس دولت فرصت طرح پرسش یافته، هیئت وزیران ابراهیم رئیسی را «امنیتی‌ترین کابینه جمهوری اسلامی با انتصاب سرداران سپاه در تک تک مناصب دولتی» توصیف کرده و از رئیس دولت پرسیده ؛

«در این حاکمیت سرتاپا یکدست، آن فسادستیزی‌ای که وعده می‌دادید کو؟ آن رفع فاصله طبقاتی و مبارزه با بی‌عدالتی‌ای که می‌گفتید، کو؟ آن رفاه و تأمین حداقل معیشت مردم، کو؟ آن آزادی و آن تضمین حقوق همه مردم و زنان و دختران، کو؟ آن وعده رفع تحریم‌هایتان چه شد؟ آن عزتی که وعده می‌دادید، کجاست؟»

او سپس با اشاره به سرکوب فعالین مدنی، سیاسی و اجتماعی و یادآوری پرونده سازی برای فعالان مدنی و دانشجویی در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه گفته:

«چطور انتظار داریم زمانی که تمام راه‌های تنفس را بر جامعه بسته‌ایم، پیام ملت را جز با مشت‌های گره کرده بشنویم؟ جناب اقای رییسی حتما از جوی خون راه افتاده در آبان ۹۸ مطلع‌اید، همانگونه که از سرکوب مردم تشنه‌ی خوزستان و اصفهان مطلع‌اید. شما به ما بگویید سرکوب شدید این اعتراضات جز به این معناست که حاکمیت نه تنها توانایی گفت‌وگو با مردم را از دست داده بلکه اساسا پذیرفته است که باید به ضرب گلوله خود را حفظ نماید؟».

بیات در بخش دیگری از اظهاراتش که متن مکتوب آن را خودش منتشر کرده به بازداشت و پرونده‌سازی برای دانشجویان از جمله علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه شریف اشاره کرده و از رئیس دولت که خود را «نگران عزت مردم ایران» دانسته، پرسیده است: «آیا از احضارها و بازداشت‎ها و پرونده‌سازی‌ها برای دانشجویان و دانشگاهیان خبر دارید؟». او گفته:

«آیا می دانید که که بیش از دو سال است که دو هم‌دانشگاهی ما، علی یونسی و امیرحسین مرادی، همچنان در حبس به سر می‌برند؟ آیا می دانید که دادگاه‌ها در دوران ریاست شما بر قوه قضاییه، به جای محاکمه‌ی شفاف و علنی و برخورد سریع، قاطع و صریح با عوامل اصلی جنایت اسقاط هواپیمای اوکراینی با موشک نظامی، برای دانشجویان معترض به این جنایت، پرونده سازی کردند؟ آیا می‌دانید بسیاری از دانشجویان همچنان درگیر پرونده هایی هستند که به بهانه فعالیت قانونی دانشجویی در قالب نهادهای مجوز دار دانشجویی و یا به بهانه اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویی دی ۹۶ و آبان ۹۸ برایشان تشکیل شد؟ از پرونده سازی‌های بی‌اساس برای اساتید و پژوهشگران کشور خبر دارید؟ آیا از رشد روزافزون فرار نخبگان در همین چند ماهه اخیر مطلعید؟»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان در پایان خطاب به رئیسی گفته لازم می‌داند به او به عنوان نماینده حاکمیت هشدار بدهد «اگر برای رهایی از وضعیت بحران زده‌ی کنونی، راه حلی عقلانی، مبتنی بر تجربه و کارامد ارائه ندهید، از جانب مردم پاسخی دریافت خواهید کرد که شاید نه سریع و نه حتی فوری باشد اما حتما انقلابی و قاطع است.»