علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام، سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر پس از دیدار با مقام‌های روسی در مسکو گفت:

«ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده است و منتظر گام‌های عملی غرب هستیم.»

باقری کنی افزود:

«در این مقطع برای این که بتوانیم گفت‌وگوها را با شتاب بیشتری داشته باشیم هم در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی گفت‌وگو و تعامل داریم و هم لازم دیدم با مقام‌های روسیه نیز رایزنی کنیم تا روز پنج‌شنبه بتوانیم گفت‌وگوها را در یک فضای سازنده و رو به جلو ادامه دهیم.»

هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین که اولین دور این مذاکرات با نمایندگانی از دولت جدید ایران است، شامگاه جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شد. در جریان این دور از مذاکرات، ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی که از نظر این کشور باید لغو شوند را به طرف‌های مقابل ارائه کرد که گفته می‌شود تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده است.

علی باقری کنی با بیان این که دو پیش‌نویس ارائه‌شده ایران یک طرح یا سند جدید نبود، افزود:

«اصلاحات و پیشنهادهایی که در مورد دو متن پایانی وین ۶ ارائه کردیم مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس انتظارات و مطالبات بدون مبنا نبود؛ بلکه بر اساس اسناد مورد توافق هم ما و هم کشورهای ۱+۴ است. به همین جهت ما تأکید داریم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد.»

پیش از این، فرانسه، بریتانیا و آلمان، طرف‌های اروپایی برجام در بیانیه‌ای نسبت به پیشنهادهای ایران ابراز «ناامیدی و نگرانی» کرده و برخی از آن‌ها را با مفاد توافق هسته‌ای ناسازگار یا فراتر از آن‌ دانسته بودند. آمریکا نیز واکنش نشان داد و گفت برخی از خواسته‌های جدید ایران با توافق‌هایی که در زمان دولت حسن روحانی به‌دست آمده بود‌ در تضاد است.

وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر در بیانیه‌ای بار دیگر این موضع را تکرار کرد و گفت:

«پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی ایران در هفته گذشته مبنای منطقی و سازگار با هدف نتیجه‌گیری زودهنگام و در عین حال رعایت منافع همگان ندارد. هیچ یک از هیأت‌های حاضر به جز ایران، خواهان از سرگیری مذاکرات بر این اساس نبودند.»

وزارت خارجه فرانسه هشدار داده که «زمان رو به اتمام است زیرا پنج ماه و نیم پس از توقف مذاکرات از سوی ایران، آنها هنوز هم واقعاً مذاکرات را از سر نگرفته‌اند. ما از اینکه هفته گذشته مذاکرات ازسرگرفته نشد مأیوس هستیم».

وزارت خارجه فرانسه همچنین با اشاره به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تأکید کرده است که «تهران برنامه هسته‌ای خود را در مسیر بسیار خطرناکی ادامه می‌دهد».

دولت آلمان نیز روز گذشته دوشنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر اعلام کرد که پیشنهادهای ایران در مذاکرات اخیر احیای برجام «غیرقابل قبول» است.

وزارت خارجه آلمان گفت دولت این کشور پیشنهادهای ایران را «با دقت و به‌طور کامل بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ایران تقریباً تمامی پیش‌نویس‌های توافق‌های به‌دست آمده در ماه‌های گذشته را کنار گذاشته است».

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و مدیرکل قبلی شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفته بود:

«بدون تردید، آمریکا و اروپایی‌ها امیدشان را از سرنوشت مذاکرات وین به‌کلی از دست داده و روسیه و چین هم واکنش مثبتی به پیشنهادهای ایرانی‌ها نشان نداده‌اند و از لزوم صبور بودن سخن به میان آوردند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مقاله‌ای که در روزنامه «کامرسانت» مسکو منتشر شده همچنان بر مواضع هیأت ایرانی تأکید کرده و لغو تحریم‌ها را تنها راه برای احیای برجام دانسته و گفته است:

«در جریان شش دور قبلی مذاکرات برای طرف ایرانی کاملاً مشخص گردید که آمریکا متوجه نشده که بدون لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی که بعد از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، راهی برای احیای برجام وجود ندارد.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد که «آمریکا و تروئیکای اروپایی باید بدانند که پنجره مذاکرات برای همیشه باز نخواهد ماند».

اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره مذاکرات احیای برجام نشان می‌دهد که به‌رغم مخالفت طرف‌های برجام ایران همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند.