کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و جو بایدن، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا مواضع خود را در مورد اوکراین در روز سه‌شنبه ۷ دسامبر / ۱۶ آذر در یک تماس ویدیویی بیان کردند و توافق کردند که روسیه و ایالات متحده باید به گفت‌وگو ادامه دهند.

یوری اوشاکوف، دستیار پوتین پس از این گفت‌وگوی دو ساعته گفت:

«به سختی می‌توان انتظار پیشرفت‌های ناگهانی را داشت، اما رؤسای جمهور تمایل خود را برای ادامه کار عملی و شروع بحث درباره موضوعات حساسی که به طور جدی مسکو را نگران می‌کند، نشان دادند.»

فراتر از توافق برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر، هیچ نشانه‌ای از نزدیک شدن مواضع دو کشور در پی هفته‌ها بحرانی که پس از لشکرکشی نیروهای نظامی روسیه به مرز اوکراین ایجاد شده، وجود ندارد.

در بیانیه کرملین آمده است که پوتین موضع مسکو مبنی بر رفتار تحریک‌آمیز اوکراین و اتخاذ یک «رویکرد ویرانگر» با هدف از بین بردن توافق‌های سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که برای پایان دادن به جنگ با جدایی طلبان مورد حمایت روسیه طراحی شده بود را تکرار کرد.

در این بیانیه آمده است که بایدن احتمال تحریم‌های غرب علیه روسیه در صورت تشدید اوضاع را بیان و مسکو را به انجام رفتارهای تحریک‌آمیز متهم کرد. پوتین پاسخ داد که «در واقع این ناتو است که تلاش‌های خطرناکی برای فتح خاک اوکراین انجام می‌دهد و در حال ایجاد پتانسیل نظامی خود در مرزهای ما است».

کرملین گفت:

«بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه‌مند به دریافت تضمین‌های قابل اعتماد و قانونی است که گسترش ناتو به شرق و استقرار سامانه‌های موشکی در کشورهای مجاور روسیه را منتفی می‌کند.»

در این بیانیه آمده است دو رهبر موافقت کردند که به نمایندگان خود دستور دهند تا در «مذاکرات سازنده در مورد این موضوعات حساس» شرکت کنند.

مقام‌های روسی گفته‌اند که گسترش روابط ناتو با اوکراین و احتمال استقرار سامانه‌های موشکی در آنجا «خط قرمزی» است که اجازه عبور از آن را نخواهد داد.

کرملین گفت پوتین همچنین به همتای آمریکایی خود گفته است که می‌خواهد تضمینی دریافت کند که سامانه‌های نظامی تهاجمی در کشورهای نزدیک به روسیه مستقر نخواهد شد.

این گفت‌وگوها در حالی برگزار شد که غرب ابراز نگرانی کرده که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد و نسبت به «مجازات اقتصادی و سایر اقدامات» به عنوان پاسخ به روسیه در صورت شروع درگیری نظامی، هشدار داده است.

کرملین که پیش از نشست روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار هیچ پیشرفتی را ندارد، هرگونه قصد حمله به اوکراین را رد کرده و گفته است وضعیت نیروهای این کشور دفاعی است.

اولگا اولیکر، مدیر برنامه اروپا و آسیای مرکزی در گروه بین‌المللی بحران گفت:

«دو ساعت گفت‌وگوی پوتین و بایدن نشان می‌دهد که آنها یک گفت‌وگوی اساسی داشتند. اما آنها تا رسیدن به توافق فاصله زیادی دارند. از آنجایی که این مسائل آسان نیستند، تا وقتی گفت‌وگو ادامه دارد می‌توان گفت که نشانه بدی نیست.»

با این حال روسیه می‌گوید که روابط دوجانبه با واشنگتن در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در بیانیه کاخ ریاست‌جمهوری روسیه آمده است که پوتین پیشنهاد حذف محدودیت‌های مربوط به فعالیت سفارتخانه‌های این کشور در آمریکا را مطرح کرده است. پاسخ بایدن به این درخواست هنوز مشخص نیست.

اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه گفت که پوتین و بایدن بر لزوم تلاش برای عادی سازی روابط و ادامه همکاری در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه مانند امنیت سایبری تأکید کردند.

او گفت آنها در مورد پیشنهاد ملاقات حضوری در قلمرو بی‌طرف با وجود اینکه قبلاً این ایده را مطرح کرده بودند، بحث نکرده‌اند.