به‌گزارش رویترز، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام، پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر پس از نشست افتتاحیه دور جدید مذاکرات با قدرت‌های جهانی در وین به خبرنگاران گفت:

«ایران تأکید دارد که به‌طور جدی مذاکرات را بر اساس موضع قبلی خود ادامه می‌دهد.»

باقری کنی افزود:

«در مورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعاً هیچ مانعی نمی‌بینیم… این واقعیت که همه طرف‌ها می‌خواهند مذاکرات ادامه یابد، نشان می‌دهد که همه می‌خواهند شکاف‌ها را کم کنند.»

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات نیز به خبرنگاران گفت طرف‌های مذاکرات «یکی عالم وقت ندارند».

مورا افزود:

«آنچه امروز صبح از سوی همه هیأت‌ها احساس کردم نیاز به کار و دستیابی به توافق بر سر زنده کردن برجام بود.»

میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات نیز گفت نشست کوتاه امروز «سازنده» بود و همه طرف‌ها بر لزوم احیای «موفقیت‌آمیز و سریع» برجام توافق کردند.

هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین که اولین دور این مذاکرات با نمایندگانی از دولت جدید ایران است، شامگاه جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شد. در جریان این دور از مذاکرات، ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی را که از نظر این کشور باید لغو شوند به طرف‌های مقابل عرضه کرد. گفته می‌شود آنها تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده‌اند. کشورهای غربی پیشنهادهای دولت ایران را غیرقابل قبول دانسته‌اند و روسیه و چین نیز چندان روی خوشی به آن‌ها نشان نداده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پیش‌گزارشی از مذاکرات روز پنج‌شنبه نوشته است:

«با وجود مخالفت سه کشور اروپایی و آمریکا با متون ایران اما روسیه درباره پیشنهادهای تازه ایران اعلام کرده است که این پیشنهادها می‌تواند مبنای مذاکرات قرار گیرد. به نظر می‌آید چین نیز با متون ارایه شده مخالفتی ندارد در عین حال گفته می‌شود که آنها پیشنهادهای ایران را بررسی و تبیین کرده و قرار است در مذاکرات امروز (۱۸ آذر) نظراتشان را ارایه دهند.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز گذشته (چهارشنبه) در یک نشست خبری گفت جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهور آمریکا و روسیه‌، شب سه‌شنبه در مذاکرات مجازی خود درباره اوکراین و مسائل آن «گفت‌وگوی خوبی درباره مسئله ایران داشتند و این گفت‌وگو سازنده بود».

سالیوان افزود:

«آمریکا و روسیه پیش از این و حتی در شرایط دشواری همچون سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همکاری کرده‌اند. موقعیت کنونی برهه‌ای است که روسیه و آمریکا می‌توانند برای اطمینان از این که ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، به رایزنی‌‌های دقیق ادامه دهند.»

ایسنا همچنین در خبر جداگانه‌ای گفته است که نشست کمیسیون مشترک برجام ظهر پنج‌شنبه با حضور رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده عضو و «با هدف بررسی متون پیشنهادی ایران» آغاز شد.

این خبرگزاری افزوده است که بر اساس توافق طرف‌ها در این نشست قرار شد گفت‌وگوها در سطح کارشناسی و سیاسی ادامه یابد.

همزمان با از سرگیری مذاکرات در روز پنج‌شنبه، وال استریت ژورنال اعلام کرد که واشنگتن هیئتی را به امارات متحده عربی می‌فرستد تا به شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی این کشور هشدار دهند که در صورت ادامه تجارت با ایران با «خطر شدیدی» مواجه خواهند شد.

مقامات ایالات متحده به وال استریت ژورنال گفته‌اند اگر پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای حاصل نشود، هیأت مورد نظر به امارات متحده عربی خواهد رفت و این می‌تواند اولین سفر از چندین سفر به دیگر کشورها به‌منظور تشدید فشار اقتصادی بر ایران برای کاهش توانایی این کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد. از جمله تلاش برای تشدید تبعیت از تحریم‌ها توسط شرکت‌هایی در مالزی، ترکیه و چین، شریک تجاری اصلی ایران.