گردبادهای شدیدی که برمبنای اظهارات کارشناسان هواشناسی وقوع‌شان در ماه‌های سردتر غیرعادی تلقی می‌شود، یک کارخانه شمع را در «می‌فیلد کنتاکی» و یک خانه سالمندان را در «آرکانزاس» ویران کرد و دست کم شش کارگر انبار شرکت آمازون را در «ایلینوی» کشت. 

تعداد دقیق کشته‌شدگان و زخمی‌ها هنوز مشخص نیست. در شرایطی که آسیب گردباد به ایستگاه‌های آتش‌نشانی و مرکز خدمات اضطراری، تلاش‌های گروه‌های نجات را پیچیده‌تر کرده است، برآورد می‌شود شمار قربانیان این طوفان در ساعت‌های آینده به بیش از ۱۰۰ نفر برسد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا وقوع این گردبادها را «تراژدی» خواند و وعده کمک به بازماندگان داد.

بایدن روز شنبه ۱۱ دسامبر/۲۰ آذر وضعیت اضطراری و وقوع فاجعه در ایالت کنتاکی که بیشترین آسیب را دیده است، تایید کرد. طوفان در این ایالات خانه‌ها و مشاغل را ویران کرده و دست کم جان ۲۲ نفر را گرفته است. 

بایدن گفت ما هنوز نمی‌دانیم که چه تعداد جان باخته‌اند و  چه میزان خسارات وارد شده است. او اما افزود:

«به شما قول می‌دهم، هر آنچه که نیاز باشد، هر آنچه لازم باشد، دولت فدرال راهی برای ارائه آن پیدا خواهد کرد.»

دولت منابع فدرال را برای فعال سازی بیش از ۱۸۰ عضو  گارد ملی و همچنین پلیس ایالتی کنتاکی تخصیص داده است. دولت همچنین از انبارهای اسلحه به عنوان پناهگاه برای کسانی که به سرپناه نیاز دارند استفاده می‌کند.

بایدن به خبرنگاران گفت که از آژانس حفاظت از محیط زیست می‌خواهد تا بررسی کند که تغییرات اقلیمی چه نقشی در دامن زدن به طوفان‌ها داشته است و این سوال را مطرح کرد که آیا سیستم‌های هشدار گردباد عمل‌کرده‌اند و به آن‌ها توجه شده است یا نه.

طوفان و گردباد شبانگاه جمعه و  پس از رعد و برق‌های متعدد در شمال شرقی آرکانزاس شکل گرفت و از این ایالت به میسیوری و تنی و کنتاکی حرکت کرد. مرکز پیش‌بینی طوفان سرویس ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرد که ۳۶ گزارش از وقوع گردباد در این مناطق و همچنین می‌سی‌سی‌پی دریافت کرده است . یکی از کارشناسان علوم جغرافیا و جو با تاکید بر تاریخی بودن وقوع این گردباد گفت دما و رطوبت بالا و غیرمعمول محیط را برای طوفانی در این ابعاد آن‌هم در این زمان از سال ایجاد کرده است: «طوفان جمعه شب بسیار غیرعادی بود زیرا در ماه دسامبر رخ داد، زمانی که هوای سرد معمولاً گردبادها را محدود می کند».

این کارشناس در ادامه گفت اگر گزارش‌های اولیه تایید شود این گردباد نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را درنوردیده؛ مسیری که از مسیر طولانی‌ترین گردباد ثبت‌شده که در مارس ۱۹۲۵ در مسیوری، ایلنوی و ایندیا ردیابی شده، طولانی‌تر است. گردباد سال ۱۹۲۵ دست کم ۶۹۵ نفر را کشت و ۱۵ هزار خانه را ویران کرد. 

اندی بشیر، فرماندار ایالت کنتاکی، منطقه‌ای که آسیب طوفان به آن، به انفجار بمب تشبیه شده است، گردبادهای روز شنبه را مخرب‌ترین گردبادهای تاریخ این ایالات خواند و اعلام کرد که تیم‌های نجات موفق به نجات نزدیک به ۴۰ کارگر از آوارهای یک کارخانه شمع شده‌اند که نزدیک به ۱۱۰ کارگر در زمان بروز طوفان در آن حضور داشته‌اند. بسیاری از مرگ و میرها نیز در همین کارخانه اتفاق افتاده که به گفته پلیس کنتاکی با خاک یکسان شده است. 

فرماندار کنتاکی با ابراز ناامیدی از یافتن گمشدگان که شمار آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود،  گفت تنها معجزه می‌تواند باعث شود کسی زیر آوار زنده پیدا شود. او با اشاره به وسعت ویرانی گفت: 

«نمی‌توانم کلمه مناسب برای توصیف آن پیدا کنم ولی هرگز در زندگیم این حد از ویرانی را ندیده بودم. ممکن است تعداد ۷۰ نفر کشته قبل از پایان روز از ۱۰۰ نفر فراتر رود». 

در ایلینوی نیز یک انبار شرکت آمازون مورد اصابت گردباد قرار گرفت و ۶ تن در این انبار کشته شده و یک کارگر زخمی به بیمارستان منتقل شد. ۴۵ تن از کارگران این انبار که در زمان وقوع گردباد در ساعت ۸ و نیم شب در حال تغییر شیفت بودند، جان سالم به‌در بردند. سرنوشت گمشدگان که تعداد دقیق آن‌ها اعلام نشده اما مشخص نیست.

جف بزوس، رئيس شرکت آمازون شب گذشته گفت که از شنیدن این خبر «دلش شکسته» است و حمایت خود را از افراد آسیب‌دیده اعلام کرد. اتحادیه خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و فروشگاه‌های بزرگ که کارگران یکی از تاسیسات آمازون در آلاباما را تحت پوشش خود دارد اما از این شرکت  به‌خاطر بازنگه داشتن سایت ایلینویز در شرایط اضطراری آب‌وهوا انتقاد کرد و به این شرکت را مسئول آسیب‌های وارد آمده به کارگران خواند.