براساس تصاویر ماهواره‌ای، به نظر می‌رسد که ایران در حال آماده شدن برای یک پرتاب فضایی است. همزمان مذاکرات در وین بر سر احیای برجام با قدرت‌های جهانی ادامه دارد.

آمادگی برای پرتاب ماهواره شاید به نوعی پاسخ ایران باشد به آنچه قدرت‌های غربی کارشکنی جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام می‌خوانند. وزیر امور خارجه جدید آلمان تا آنجا پیش رفته که هشدار داده است که «زمان برای ما رو به اتمام است.»

رسانه‌های دولتی ایران فعالیت در مرکز پرتاب فضایی «امام خمینی» را تأیید نکردند و نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. ارتش آمریکا که پرتاب‌های فضایی را دنبال می‌کند نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط پلنت لبز Planet Labs فعالیت‌هایی را در ایستگاه فضایی در منطقه کویری استان سمنان، در حدود ۲۴۰ کیلومتری  جنوب‌شرقی تهران نشان می‌دهد.

در این تصاویر ماهواره‌ای یک وسیله نقلیه پشتیبانی در کنار پرپدی این مجتمع پارک شده است که برای انتقال موشک به سکوی پرتاب استفاده می‌شود. این وسیله نقلیه پشتیبانی در عکس‌های ماهواره‌ای دیگر درست قبل از پرتاب ظاهر شده است. همچنین یک جرثقیل هیدرولیک با سکوی ریلی قابل مشاهده است که قبل از پرتاب‌های قبلی نیز دیده شده و احتمالاً برای استقرار موشک استفاده می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در روزهای اخیر در این منطقه تردد خودروها افزایش یافته است. این نشانه دیگری از افزایش فعالیت در ایستگاه فضایی است که معمولاً قبل از پرتاب انجام می‌شود. ساختمانی که همچنین گمان می‌رود مرکز «بازرسی» موشک باشد نیز شاهد افزایش فعالیت بوده است.

خبرگزاری دولتی ایران ایرنا هفته گذشته مقاله‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه ایران چهار ماهواره آماده پرتاب دارد. یکی از آنها، ماهواره تصویربرداری مدار پایین ظفر ۲ است که در مرحله نهایی آماده‌سازی قرار دارد. ظفر حدود ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد.

ظفر ۱ که در فوریه ۲۰۲۰ از همین نقطه پرتاب شد، نتوانست وارد مدار شود. به گفته مقام‌های ایرانی در آن زمان، این پرتاب با ااستفاده از موشک سیمرغ انجام شد، اما نتوانست ماهواره را با سرعت مناسب در مدار قرار دهد. ایران برای ساخت این ماهواره کمتر از 2 میلیون یورو هزینه کرده بود.

برنامه فضایی غیرنظامی ایران در سال‌های اخیر شاهد یک سری شکست‌ها و انفجارهای مرگبار بوده است. یک انفجار مرموز حتی توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا را در سال ۲۰۱۹ به خود جلب کرد و او در توییتی نوشت که «ایالات متحده آمریکا در این حادثه فاجعه‌بار دخیل نبوده است.»

در همین حال، سپاه پاسداران در آوریل ۲۰۲۰ برنامه فضایی مخفی خود را با پرتاب موفقیت‌آمیز یک ماهواره به مدار رونمایی کرد. رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده بعداً این ماهواره را به عنوان یک «وب‌کم در حال چرخش در فضا» دانست که اطلاعات حیاتی به ایران ارائه نمی‌‌دهد. هرچند این پرتاب نشان‌دهنده توانایی تهران برای قرار دادن موفقیت‌آمیز ماهواره در مدار بود.

طی دهه گذشته، ایران چندین ماهواره کوچک به مدار زمین فرستاده و در سال ۲۰۱۳ یک میمون را به فضا پرتاب کرد.

بر اساس گزارش اخیر صداوسیما، در دوره رئیسی، شورای عالی فضای ایران برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته تشکیل جلسه داده است. شاید این برنامه آینده ایران باشد برای تمرکز بر برنامه‌های فضایی و توسعه موشک‌های ماهواره‌بر.

ایالات متحده مدعی است که پرتاب‌ این گونه ماهواره‌ها با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که از ایران می‌خواهد هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد، تعارض دارد.