به‌گزارش خبرگزاری آلمان، ریچارد نِهِر، مدیر گروه تحقیقاتی تکامل ویروس‌ها و باکتری‌ها در مرکز بیولوژی دانشگاه بازل سوئیس و از کارشناس‌های نامدار در این زمینه، در وب‌سایت دانشگاه بازل اعلام کرد که سویه اُمیکرون ویروس کرونا احتمالاً در آینده نزدیک جایگزین گونه‌های دیگر این ویروس مانند دلتا در سراسر اروپا خواهد شد.

ریچارد نهر گفت:

«در حال حاضر اُمیکرون هنوز در اروپا نادر است. اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، این سویه از ویروس کرونا در حدود دو تا چهار هفته دیگر در اروپا غالب خواهد شد.»

به‌گفته این ویروس‌شناس داده‌های موجود در دانمارک و بریتانیا نشان می‌دهند که شمار ابتلا به این سویه هر سه تا چهار روز دو برابر می‌شود.

سرعت انتقال اُمیکرون نیز سه برابر بیشتر از دلتا است. دلیل این امر آن است که هم افراد واکسینه‌شده و هم افراد واکسینه‌نشده به آن مبتلا می‌شوند. افراد واکسینه‌شده در برابر گونه دلتا بهتر از اُمیکرون محافظت می‌شوند.

با این حال براساس اطلاعات موجود، کسانی که واکسینه شده‌اند در برابر اُمیکرون همچنان از یک دوره شدید بیماری کوویدـ۱۹ محافظت می‌شوند.

ریچارد نِهِر می‌گوید، نمی‌توان گفت که سویه اُمیکرون عموماً شیب ملایم‌تری دارد. در مواردی که تاکنون ثبت شده است، بسیاری از افرادی که واکسینه شده‌اند یا بهبود یافته‌اند، یعنی افرادی که از محافظت ایمنی برخوردارند تحت تأثیر این سویه از ویروس قرار گرفته‌اند. «دلیل اصلی آن احتمالاً چند دوره شیوع کم‌تر شدید ویروس است و نه ویژگی‌های خود سویه جدید».

ریچارد نِهِر همچنین خواستار کاهش فوری نابرابری در توزیع جهانی واکسن کرونا شد. سازمان جهانی بهداشت ماه‌هاست که انتقاد می‌کند ده‌ها کشور همچنان منتظر دوزهای کافی واکسن برای واکسینه کردن کامل کارکنان بهداشتی خود هستند، در حالی که واکسن‌های تقویتی در کشورهای ثروتمند تزریق می‌شود.

شیوع سویه‌های مختلف ویروس کرونا مانند اُمیکرون در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها مورد حمله قرار گرفته و کامل درمان نشده‌اند، مانند افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت، عامل بیماری ایدز، بیش‌تر است. این افراد به عفونت‌های مزمن مبتلا شده‌اند و ویروس‌ها می‌توانند ماه‌ها در این بیماران دوام آورند و تغییر کنند. چنین سویه‌های جدیدی در کشورهای دیگر می‌توانند به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یابند.

نِهِر گفت: «این پاندمی بارها و بارها نشان داده است که همه ما در یک کشتی هستیم.»