مقام‌های ارشد وزارت دفاع و ارتش کانادا به‌دلیل کوتاهی دولت در انجام اقدامات کافی برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی گسترده در ارتش عذرخواهی کردند.

آنیتا آناند، وزیر دفاع تازه منصوب شده کانادا در یک کنفرانس خبری آزارهای جنسی و تبعیض‌های جنسیتی در ارتش را تأیید کرد و گفت:

«تعداد زیادی از اعضای ارتش مورد تجاوز جنسی یا تبعیض‌های برخاسته از جنسیت، هویت جنسی یا گرایش جنسی قرار گرفته‌اند.»

آناند افزود:

«ما باید درد و آسیبی را که آزاردیدگان متحمل شده‌اند به رسمیت بشناسیم، چراکه همان نهادی که وظیفه حفاظت و دفاع از کشور را بر عهده دارد، از اعضای خود محافظت و دفاع نکرده است.»

ارتش در ماه آوریل سال جاری در گزارشی به پارلمان از ثبت ۵۸۱ مورد تجاوز جنسی و ۲۲۱ مورد آزار جنسی از سال ۲۰۱۵ تاکنون خبر داد.

وزیر دفاع کانادا خطاب به آزاردیدگان و بازماندگان تجاوز در ارتش این کشور گفت:

«من از طرف دولت کانادا از شما عذرخواهی می‌کنم… این رفتار نادرست و سوء‌استفاده از قدرت، منجر به بحران از دست رفتن اعتماد به گروهی شده که مسئولیت دفاع از کشور را برعهده دارند.»

عذرخواهی مقام‌های کانادا اما یک‌شبه و تنها به خاطر به‌رسمیت شناختن یکجانبه حقوق اعضا انجام نشد. به‌دنبال طرح یک دعوای حقوقی که توسط نزدیک به ۱۹هزار نفر از نیروهای در حال خدمت یا بازنشسته ارتش و همچنین دیگر کارکنان وزارت دفاع و ارتش علیه دولت مطرح شده است، دولت کانادا توافق کرد از آزاردیدگان عذرخواهی کند.

شکایت علیه دولت پس از آن وارد مراحل قانونی شد که چندین افسر ارشد ارتش از جمله جاناتان ونس، رئیس سابق ستاد دفاع به‌‌خاطر سوءرفتار جنسی مورد تحقیق قرار گرفتند. تحقیقاتی که با آغوش باز پذیرفته نشد و شخص جاناتان ونس نیز به ممانعت از اجرای عدالت در این تحقیقات متهم است.

ژنرال وین ایر، رئیس فعلی ستاد دفاع دوشنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر به مسئله اعتماد ازدست‌رفته در ارتش اشاره کرد و گفت:

«برای سربازان اعتماد [به بالادستانشان] می‌تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد – و ما به این اعتماد خیانت کردیم.»

زنان سرباز ارتش می‌گویند دولت لیبرال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که خود را فمینیست معرفی می‌کند، به‌اندازه کافی برای رسیدگی به موضوع آزار جنسی در ارتش و تبعیض علیه زنان و کوییرها که در همان سال ۲۰۱۵ در گزارش مهمی برجسته شده بود، تلاش نکرده است.

دولت کانادا اکنون لوئیز آربور، دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی را موظف کرده تا به پاکسازی آنچه فرهنگ تجاوز و خشونت جنسیتی خوانده می‌شود، در درون ارتش کمک کند.

براساس توصیه آربور، وزیر دفاع کانادا ماه گذشته تحقیقات و پیگرد قانونی در مورد سوءرفتار جنسی در ارتش را به خاطر «بی‌اعتمادی جدی به دادگاه‌های نظامی» به مقام‌های غیرنظامی سپرد.

جنبش «من هم» (MeToo) مقابله با آزار جنسی را به داخل ارتش‌ها و نظامیان کشانده است.

چهارشنبه ۲۰ نوامبر/​ ۲۹ آبان، وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به‌منظور بررسی طیف گسترده‌ای از چالش‌های امنیتی در بروکسل گرد هم آمده بودند، معیارهای جامعی را برای مبارزه با آزار جنسی در زمان خدمت نیروهایشان به تصویب رساندند. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز از رویکرد «تحمل صفر» این سازمان در قبال آزار جنسی سخن گفت و تاکید کرد این سیاست فراگیر در قبال همه کارکنان ناتو اعمال خواهد شد. بحث بر سر مقابله با آزار جنسی در زمان جنگ در چند سال اخیر و پس از افشای برخی رسوایی‌ها در مورد نیروهای ائتلاف‌های بین‌المللی نیز بالا گرفته بود.

مقابله با مسئله آزار جنسی درون‌سازمانی اما همچنان با چالش‌ مواجه است.