شمار جانباختگان کرونا در ایالات متحده آمریکا از ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد. یک چهارم این مرگ و میرها بعد از آغاز واکسیناسیون عمومی از بهار گذشته تاکنون در آمریکا اتفاق افتاده است. جمعیت ایالات متحده چهار درصد جمعیت کل جهان است و با این‌‌حال از زمان آغاز همه‌گیری جهانی تاکنون ۱۵ درصد از مرگ و میرها در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در کل جهان در آمریکا اتفاق افتاده است. بالاترین رقم در جهان.

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که ویروس کرونا با سویه اومیکرون با سرعتی که تاکنون سابقه نداشته در سراسر جهان در حال چرخش است. تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر در جمع خبرنگاران گفت سویه اومیکرون در این مدت کوتاه در ۷۷ کشور شناسایی شده و احتمالا در سایر کشورها هم در چرخش است. آدهانوم گفت:

«هرچند اومیکرون مانند سایر سویه‌ها سبب ابتلا به موارد حاد کووید- ۱۹ نمی‌شود اما با این‌حال افزایش سرعت‌ همه‌گیری ممکن است نظام‌های درمان را تحت فشار قرار دهد.»

سویه اومیکرون نخستین بار ۲۴ نوامبر سال جاری در آفریقای جنوبی شناسایی شد. هنوز از میزان کشندگی این نسخه از ویروس اطلاع دقیقی در دست نیست و با این حال دانشمندان از هم‌اکنون نگران چرخش ویروس در آمریکا هستند.

شمار جانباختگان کرونا در آمریکا که سه‌شنبه توسط دانشگاه جانز هاپکینز اعلام شد، معادل جمعیت ایالت‌های آتلانتا و سنت لوئیس و یا مینیاپولیس و کلیولند است. ۸۰۰ هزار جان‌باخته کرونا معادل شمار کسانی است که هر سال در اثر سکته قلبی یا مغزی در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند.

تا بهار آینده ۸۸۰ هزار جانباخته کرونا در آمریکا

بر اساس محاسبات دانشگاه واشنگتن تا مارس سال آینده شمار جانباختگان کرونا در آمریکا به ۸۸۰ هزار نفر می‌رسد.  

همزمان با این تحولات شمار ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹ در آمریکا هم افزایش یافته است. این موارد به چرخش سویه دلتای ویروس کرونا بازمی‌گردد که در نیمه نخست سال جاری میلادی در ایالات متحده به چرخش درآمد و به‌زودی به سویه غالب بدل شد.

کارشناسان بهداشتی آمریکا می‌گویند اگر مردم در برابر واکسیناسیون عمومی مقاومت نمی‌کردند شمار جانباختگان به مراتب کمتر می‌بود. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر معادل ۶۰ درصد جمعیت آمریکا هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. این  تعداد برای رسیدن به ایمنی جمعی کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران دانشگاه ماساچوست چهارشنبه ۱۵ دسامبر/ ۲۴ آذر نتیجه تحقیقی را منتشر کرده‌اند که بر اساس آن سویه اومیکرون می‌تواند از انواع واکسن‌هایی که در آمریکا وجود دارد عبور کند و با این‌حال تزریق دوز سوم سبب می‌شود که فرد مجددا در برابر این سویه از ویروس مقاوم شود. بر اساس این پژوهش سرعت انتشار اومیکرون و بیماری‌زایی آن دو برابر سویه دلتاست.

کریس بیر، عفونت‌شناس دانشگاه جانز هاپکینز در مصاحبه با بلومبرگ گفت:

 «تقریباً همه افرادی که [در آمریکا در اثر ابتلا به کرونا] می‌میرند، صرفا به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند که واکسینه نشده‌اند.»  

با آغاز واکسیناسیون در آمریکا شمار جانباختگان کرونا در آن کشور به ۳۰۰ هزار نفر رسیده بود. اواسط ژوئن این تعداد دو برابر شد و به ۶۰۰ هزار نفر رسید و سپس در اکتبر سال جاری شمار جانباختگان آمریکایی از ۷۰۰ هزار نفر نیز عبور کرد. بیر یادآور شد که در مارس یا آوریل ۲۰۲۰، یکی از بدترین سناریوها بیش از ۲۴۰ هزار جان‌باخته کرونا در آمریکا را پیش‌بینی می‌کرد. بیر گفت:

« من آن عدد را که دیدم با خودم گفتم باورنکردنی است. ۲۴۰ هزار نفر؟ و ما حالا سه برابر این تعداد را پشت سر گذاشته‌ایم و با این حال هنوز از بحران عبور نکرده‌ایم.»