با موافقت ایران مبنی بر نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات تسا در کرج، نشست اضطراری شورای حکام برگزار نمی‌شود. وزیر خارجه دولت سیزدهم در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که هیأت ایرانی از «اختیارات لازم» برخوردار است.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، شامگاه چهارشنبه ۱۵ دسامبر/ ۲۴ آذر در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از موافقت ایران برای نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات تسای کرج استقبال کرد. فرحان حق گفت:

«ما از هر گونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می‌کنیم.»

نورنیوز، وابسته به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، بعدازظهر چهارشنبه اعلام کرد که «ایران در اقدامی داوطلبانه» اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به‌جای دوربین‌های آسیب‌دیده در تأسیسات تسای کرج را به آژانس داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دوربین‌های نظارتی قرار است در روزهای آینده نصب و جایگزین دوربین‌هایی شود که اوایل سال جاری میلادی از تأسیسات کرج برداشته شده بودند. رافائل گروسی مدیرکل آژانس نیز گفت توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌ها، پیشرفت مهمی در مسیر راستی‌آزمایی آژانس و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی اعلام کرد اجرای تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین‌های جدید در تأسیسات هسته‌ای تسای کرج، برگزاری نشست شورای حکام آژانس در این خصوص این موضوع را فعلاً منتفی می‌کند. این مقام آمریکایی که رویترز نامش را فاش نکرده است، در ادامه افزود:

«اگر توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا شود، ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که تا قبل از پایان سال [۲۰۲۱] نشست اضطراری در شورای حکام برای پرداختن به این دسته از موضوعات برگزار نخواهد شد.»

نقطه عطفی که پشت درهای بسته ناگهان رقم خورد

جزئیات زیادی درباره ملاقات‌هایی که در وین در دور هفتم مذاکرات انجام شد منتشر نشده است. با وجود افزایش جلسات بین هیأت‌ها، بازتاب‌ها از آنچه که پشت درهای بسته گفته می‌شود در مقایسه با روزهای قبل کاهش یافته و لذا ممکن است تحولاتی در پیش روی باشد. شامگاه چهارشنبه جلسات هماهنگی بین هیأت‌ها همچنان ادامه داشت.

علی باقری کنی، رئیس هیأت‌ مذاکره‌کننده ایران در وین شامگاه چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«گفت‌وگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد.»

باقری همچنین اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده و کارشناسان هم به‌کار روی متون ادامه می‌دهند.

شامگاه سه‌شنبه یک نقطه عطف بود: نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل بیانیه مشترکی دادند و با انتقاد از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات وین هشدار دادند که جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ به‌سرعت در حال رسیدن به‌پایان راه توافق برجام هستند. شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه نشستی درباره اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه چهارشنبه شب در واکنش به جدیدترین بیانیه سه کشور اروپایی در مورد برجام و مذاکرات وین در صفحه توییتر خود نوشت:

«اگر تروییکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود، باید مانند یک شریک منصف رفتار کند. برای ایران، برجام آن زمانی از “درون تهی شد” که منافع وعده‌داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.»

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در ادامه نشست خبری چهارشنبه خود  با اشاره به نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام گفت:  

«ما می‌خواهیم ایران تمام جنبه‌های هسته‌ای برجام را رعایت و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.»

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به سوال دیگری درباره خواسته‌های ایران و آمریکا از یکدیگر در مذاکرات وین اظهار داشت که دبیر کل سازمان ملل و معاون او از آمریکا خواسته‌اند تحریم‌هایی را که در برجام مشخص شده است، لغو و معافیت‌های تجارت نفتی ایران را تمدید کند. و از ایران نیز خواسته‌اند تا اقدامات مغایر تعهدات برجامی را معکوس کند.

فرحان حق در ادامه یادآوری کرد که طرف‌ها همچنان در حال مذاکره هستند و باید اجازه داد تا خود آنها در مورد چگونگی لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات برجامی تصمیم‌گیری کنند.

هم‌زمان با این تحولات، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی به دبیر کل سازمان ملل متحد اطمینان داد که  تیم مذاکره‌کننده ایرانی با «اختیار لازم» در این مذاکرات حضور دارد و با «جدیت» برای رسیدن به «توافق خوب» تلاش می‌کند.

امیرعبداللهیان طرف غربی را متهم کرد که ابتکار عمل ندارد و به همین سبب نیز مذاکرات به کندی پیش می‌رود. وزیر خارجه دولت سیزدهم گفت:

«ما با حسن نیت و ابتکار عمل فعال، به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را به هیچ وجه بر نمی‌تابیم. طرف‌های غربی باید بدانند که زبان تهدید در قبال ایران نتیجه معکوس می‌دهد.»

خبرهای تأیید نشده‌ای در رسانه‌های داخلی منتشر شده مبنی بر آنکه قدرت‌های غربی ضرب‌الاجلی تا پایان ماه دسامبر برای ایران تعیین کرده اما هیأت ایرانی با آن مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید: