کمیسیون مشترک برجام جمعه ساعت ۱۴ به وقت اتریش در محل هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود. در این نشست انریکه مورا، معاون مسئول خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این نشست گزارشی از آنچه که در دور هفتم پشت درهای بسته اتفاق افتاد ارائه می‌کند. ایران و کشورهای ۴+۱ هم نظرات خود را درباره این دور از گفت وگوها اعلام می‌کنند. سپس هیئت‌های شرکت‌کننده برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود باز می‌گردند.

دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم دوشنبه هشتم آذر با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه‌شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد، شامل رفع تحریم‌ها و موضوع‌های هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره پنجشنبه ۱۸ آذر با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در نهایت در روز جمعه در وین به پایان می‌رسد.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که دور بعدی مذاکرات ممکن است ۲۷ دسامبر آغاز شود. یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه با رویترز گفته است که احتمال می‌رود دور بعدی گفت‌وگوها در فاصله بین کریسمس تا سال نوی میلادی برگزار شود.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در اتریش، جمعه، ۲۶ آذر با انتشار پیامی در توییتر خاطرنشان کرد که مذاکرات پس از وقفه‌ای چند روزه ادامه خواهد یافت. باقری کنی نوشت:

«این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز [جمعه] کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

 تنها دستاورد دور هفتم

نورنیوز، وابسته به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، بعدازظهر چهارشنبه اعلام کرد که «ایران در اقدامی داوطلبانه» اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به‌جای دوربین‌های آسیب‌دیده در تأسیسات تسای کرج را به آژانس داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دوربین‌های نظارتی قرار است در روزهای آینده نصب و جایگزین دوربین‌هایی شود که اوایل سال جاری میلادی از تأسیسات کرج برداشته شده بودند. رافائل گروسی مدیرکل آژانس نیز گفت توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌ها، پیشرفت مهمی در مسیر راستی‌آزمایی آژانس و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. سازمان ملل متحد از انعطاف ایران در برابر آژانس استقبال کرد و یک دیپلمات آمریکایی هم در مصاحبه با رویترز گفت:

«اگر توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا شود، ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که تا قبل از پایان سال [۲۰۲۱] نشست اضطراری در شورای حکام برای پرداختن به این دسته از موضوعات برگزار نخواهد شد.»

با توجه به آنکه در سه هفته گذشته هیچ نشانه مثبتی در جریان مذاکرات مبنی بر نزدیکی ایران به غرب مشاهده نشده بود، شاید بتوان این توافق را به عنوان مهم‌ترین نشانه مثبت در جهت پیشبرد تلاش‌هایی که در حال انجام است، درک کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ما از این توافقات استقبال می‌کنیم. ما از تعهد متقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای ادامه همکاری در چارچوب توافق جامع پادمان و بر اساس الزامات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کنیم.»

پیش‌ از این میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «کمک ارزشمندی» به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خوانده بود.