سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده گفته است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، شمار افراد دچار به سوء تغذیه در جهان عرب با افزایش ۴,۸ میلیون نفر به ۶۹ میلیون نفر رسیده که تقریباً ۱۶ درصد جمعیت کشورهای عربی است.

در این گزارش آمده است که این وضعیت «با بحران‌های طولانی، ناآرامی‌های اجتماعی و قرار گرفتن در معرض شوک‌ها و استرس‌های متعدد ناشی از درگیری‌ها، فقر، نابرابری، تغییرات آب‌وهوایی، منابع طبیعی کمیاب و پیامدهای اقتصادی مرتبط با همه‌گیری اخیر کوویدـ۱۹ ایجاد شده است».

فائو افزوده است:

«افزایش میزان سوء تغذیه در تمام سطوح درآمد کشورهای متأثر از درگیری‌ها و تنش‌ها و همچنین کشورهایی که از این تنش‌ها دور هستند دیده می‌شود. افزون بر این، نزدیک به ۱۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به غذای کافی دسترسی نداشتند که این میزان از سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون نفر افزایش داشته است.»

در بیانیه آمده است که همه‌گیری کوویدـ۱۹ شوک بزرگ دیگری به همراه آورد و شمار افراد دچار سوء تغذیه در منطقه در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۴,۸ میلیون نفر افزایش یافت.

عبدالحکیم الوائر، دستیار مدیرکل و نماینده منطقه‌ای فائو در خاور نزدیک و شمال آفریقا گفت:

«درگیری‌ها و تنش‌ها همچنان یکی از علل اصلی گرسنگی در منطقه است، به‌طوری که تقریباً ۵۳,۴ میلیون نفر در کشورها و مناطق تحت تأثیر درگیری با گرسنگی مواجه هستند که بیش از شش برابر بیشتر از کشورهایی است که در آن‌ها جنگ و درگیری وجود ندارد.»

الوائر افزود:

«ممکن است امسال هیچ بهبود مشهودی در وضعیت وجود نداشته باشد، زیرا عوامل اصلی گرسنگی همچنان وضعیت را بدتر می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، سومالی و یمن که درگیر جنگ و درگیری‌های نظامی هستند، آسیب‌دیده‌ترین کشورها در سال گذشته میلادی بوده‌اند. نزدیک به ۶۰ درصد سومالیایی‌ها با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از ۴۵ درصد از مردم یمن دچار سوء تغذیه هستند.

یمن بالاترین شیوع کم‌خونی را در سال ۲۰۲۰ داشت و ۶۱,۵ درصد از زنان در سنین باروری به آن مبتلا بودند.

فائو اعلام کرد که گرسنگی در جهان عرب در ۲۰ سال گذشته ۹۱,۱ درصد افزایش یافته است.

در گزارش آمده است که چاقی بزرگسالان، به‌ویژه در کشورهای ثروتمند عربی، نیز رو به افزایش است.

آخرین برآوردهای سالانه در جهان عرب نشان می‌دهد که ۲۸,۸ درصد از جمعیت بزرگسال چاق هستند و این یعنی بیش از دو برابر میانگین جهانی که ۱۳,۱ درصد است. کشورهای کم‌درآمد در جهان عرب کمترین میزان چاقی در بزرگسالان را دارند.