روز شنبه ۱۸ دسامبر، ۲۷ آذرماه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت که حوثی‌ها از عربستان سعودی خواسته‌اند که هواپیمایی از تهران به صنعا بیاید و سفیر ایران را با خود ببرد. سعودی‌ها با این درخواست مخالفت کرده‌اند ولی گفته‌اند که اگر چندین نفر از سربازان اسیرشان در یمن آزاد شوند اجازه خواهند داد حسن ایرلو، از طریق عمان یا عراق به ایران برگردد.

حوثی‌ها دلیل خروج حسن ایرلو را ابتلای او به کرونا اعلام کرده‌اند. منابع سعودی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که این ادعا را رد می‌کنند چرا که دیدارها و جلسات سفیر ایران در مناطق مختلف یمن حکایت از سلامت او دارد.

همچنین گفته شده که ایرلو دیگر قرار نیست به یمن بازگردد. این موضوع نیز با تردید سعودی‌ها روبه‌رو شده است. حسن ایرلو از مقام‌های سپاه قدس است که سال‌ها در لبنان فعال بوده است. ماموریت او در پاییز ۱۳۹۷ و با ورود او به شیوه غیرمعمول و غیررسمی به یمن آغاز شد. استوارنامه او نیز به مقام‌ها انصارالله تحویل داده شد. دولت عبدربه منصور هادی که در ریاض مستقر است می‌گوید که دولت رسمی و قانونی یمن ما هستیم و ایرلو را به عنوان سفیر به رسمیت نمی‌شناسیم.

وال‌استریت‌ژورنال در خبر اختصاصی‌اش نوشته که خروج ایرلو از یمن می‌تواند به معنای ایجاد شکاف میان انصارالله و جمهوری اسلامی باشد. همچنین نوشته شده است که یمنی‌ها نسبت به اقدامات ایرلو ناراحتی داشته‌اند و به همین دلیل او را اخراج کرده‌اند.

هنوز منبعی در جمهوری اسلامی این خبر و تحلیل‌های مرتبط با آن را تایید یا تکذیب نکرده است.

حوثی‌ها در متن درخواستی که به سعودی‌ها تحویل داده‌اند، اجازه احتمالی برای خروج ایرلو را به عنوانه نشانه‌ای از حسن نیت عربستان دانسته‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا حوثی‌ها از پاسخ عربستان برای رهایی اسرای عربستانی و سفر ایرلو از طریق عراق یا عمان موافقت دارند یا نه.

سعودی‌ها از سال ۲۰۱۵ در صنعا منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده‌اند. جنگ داخلی در یمن از سال ۲۰۱۴ و پس از حمله حوثی‌ها برای تصرف صنعا، پایتخت این کشور آغاز شد. ایران از حوثی‌ها و عربستان سعودی از دولت عبدربه منصور هادی حمایت می‌کنند. یمن در سال‌های گذشته عرصه جنگ نیابتی ایران و عربستان بوده است. عربستان در سال ۲۰۱۵ ائتلافی از چندین کشور ایجاد و مداخله نظامی در این کشمنبعی درور را آغاز کرد. امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان در این ائتلاف نقش خود را در سطح اطلاعاتی محدود کرده است ولی جنگ هنوز متوقف نشده است. در نتیجه این جنگ تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

این درگیری سال‌هاست که به بن بست رسیده است و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته و ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند. وضعیت این کشور توسط سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان توصیف شده است. حداقل ۱۵,۶ میلیون نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

در آخرین گزارش سازمان ملل در مورد یمن، آمده است که در صورت تداوم جنگ، فاجعه در یمن ابعادی به مراتب بزرگ‌تر خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، حدود ۱,۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ جان خود را از دست خواهند داد و ۷۰ درصد از این مرگ و میرها ناشی از علل غیرمستقیم مانند فقر، افزایش قیمت مواد غذایی و بدتر شدن خدمات اولیه مانند بهداشت و آموزش خواهد بود.

سازمان ملل می‌گوید تعداد کسانی که با سوءتغذیه در یمن مواجه می‌شوند تا سال ۲۰۳۰ به ۹,۲ میلیون نفر خواهد رسید و تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند به ۲۲ میلیون نفر یا ۶۵ درصد از جمعیت خواهد رسید.