شامگاه شنبه ۲۷ آذر، یک روز پس از آنکه روزنامه «وال استریت ژورنال» از مخالفت عربستان سعودی با خروج سفیر جمهوری اسلامی از یمن خبر داد، وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی خود اعلام کرد: «هم اکنون انتقال وی به جمهوری اسلامی در حال انجام می‌باشد».

بر اساس اعلام سعید خطیب زاده ایرلو «از چند روز قبل به ویروس کرونا مبتلا شده است». وزارت خارجه ایران بدون نام بردن از دولت مشخص، انتقال ایرلو را نتیجه «تماس‌ها و رایزنی‌ها با برخی کشورهای منطقه» اعلام کرده است.

عبدالسلام، سخنگوی انصار الله اما نام دولت منطقه‌ای میانجی میان عربستان سعودی و تهران را فاش کرده است. به گفتنه او «تفاهمی به میانجیگری بغداد میان ایران و عربستان سعودی شکل گرفت».

عبدالسلام بدون توضیح بیشتر «شایعات» مطرح شده در باره خروج ایرلو را «بی اساس» خواند و گفت که این اقدام به دلیل سلامتی سفیر بوده است.

وال استریت ژورنال یک روز قبل به نقل از منابع سعودی ابتلای ایرلو به کرونا را کذب خوانده و نوشته بود که او در جلسات مختلف شرکت کرده است. این روزنامه همچنین مدعی شده بود که سفیر جمهوری اسلامی قرار نیست به یمن بازگردد.

ایرلو که نامش در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار دارد، از سال ۱۳۹۹ با تسلیم استوارنامه به رئیس شورای عالی یمن، از اعضای گروه انصارالله، خود را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در یمن معرفی کرد. او از زمان شروع جنگ در یمن به عنوان مسئول «میز یمن» در وزارت خارجه مدیریت انتقال تجهیزات نظامی و غیرنظامی به حوثی‌ها را عهده‌دار شد.

رسانه‌های حکومتی ایران «هماهنگ کننده کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ»، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن طی سال‌های (۱۳۹۹-۱۳۹۴) و سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران را از سوابق ایرلو در ارتباط با یمن گزارش کرده‌اند.

دولت عبدربه منصور هادی، رئیس دولت یمن که به ریاض گریخته، این اقدام جمهوری اسلامی را خلاف مقررات بین‌المللی دانسته و گفته است که ایرلو را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی به رسمیت نمی‌شناسد.

از زمان آغاز جنگ در یمن ایران جانب حوثی‌ها را گرفته و عربستان سعودی با رهبری ائتلاف عربی به حمایت از دولت یمن روی آورده است تا این کشور به صحنه جنگ نیابتی دو قدرت منطقه‌ای تبدیل شود.

جنگ یمن و حمله گروهی از بسیجیان به سفارت عربستان سعودی در تهران، روابط تهران و ریاض به عنوان دو دولت مداخله‌گر در کشورهای منطقه را به پایین‌ترین سطح در دهه‌های پس از جنگ ایران و عراق رسانده است.

در ماه‌های گذشته نمایندگان دو کشور با میانجیگیری عراق چند مرحله با یکدیگر مذاکره کرده‌اند اما به گفته مقام‌های سعودی این گفت‌وگوها بی‌نتیجه بوده است.

نقطه اصلی اختلاف تهران و ریاض یمن است. عربستان سعودی حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌ها را مداخله‌گری منطقه ای می‌خواند. ایران نیز عربستان سعودی را به سرکوب شیعیان و رهبری ائتلاف ضد ایرانی در منطقه متهم می‌کند؛ اتهام‌هایی که از هر دو سو مطرح می‌شود واقعیت دارد و دولت‌های مستقر در ریاض و تهران نقش مستقیمی در تنش‌های داخلی کشورهای همسایه و همدستی در سرکوب دارند.