پس از چند روز تأیید و تکذیب سرانجام وزارت بهداشت و درمان یکشنبه ۲۸ آذر/۱۹ دسامبر ابتلای قطعی یک نفر به سویه اومیکرون ویروس کرونا را تأیید کرد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره فرد مبتلا به این سویه گفت:

«آقایی هستند که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند.»

به گفته او یک یا دو مورد مشکوک هم در حال بررسی است. گویا توضیح بیشتری در این‌باره نداد و تنها گفت که حال این افراد خوب است و تحت کنترل‌اند.

صبح امروز محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران را تایید کرد و از برگزاری نشست اضطراری وزارت بهداشت با حضور بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت خبر داد.

او گفت نتایج جلسه امروز درخصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

همزمان با اعلام رسمی شناسایی اولین مورد سویه جهش یافته کرونا در ایران دو عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا خواستار تعطیلی مدرسه‌ها و اقدام‌ها فوری برای محدودیت‌های بیشتر شدند.

مجید مختاری، یک عضو کمیته علمی مقابله با کرونا پس از برگزاری نشست فوری در وزارت بهداشت گفت که این کمیته توصیه می‌کند «تا چند هفته دیگر حتی اگر ممکن است مدارس را تعطیل کنیم.».

پیام طبرسی، دیگر عضو این کمیته هم با بیان اینکه خطر اومیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، گفت:

«قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت‌های جدی در باره مدارس را ایجاد کنیم.»

او توضیح بیشتری در باره محدودیت‌هایی که قرار است اعمال شود، نداد اما نسبت به بروز شیوع سویه جهش یافته اومیکرون هشدار داد و گفت:

«برای اومیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم، بلکه ۱۷ روز وقت داریم. اگر امروز شناسایی شد ۱۷ روز دیگر با موج اومیکرون مواجه خواهیم شد. اگر قرار است مرزی را ببندیم، محدودیت می‌خواهیم ایجاد کنیم و… الان وقتش است. این کمک به سلامت مردم است، اگر اومیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجددا سیستم درمانی و مردم درگیر شده و مجبوریم بسیاری از کسب‌وکارها را ببیندیم.»

طبرسی افزود:

«اگر می‌خواهیم برای مقابله با اومیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانیکه وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد. ما همه این موارد را به ستاد هم اعلام می‌کنیم. بحث امروز این بود که باید با جدیت بیشتری روی محدودیت‌ها اقدام کنیم و الان موقع اقدام است.»

او خطر شکل‌گیری موج ششم کرونا با سویه جهش یافته اومیکرون را «جدی» دانست و تزریق دوز سوم (بوستر) برای افراد بالای ۱۸ سال را یکی از راه‌های کنترل چرخه انتقال دانست و گفت:

«علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نکته مهم تزریق واکسن دز بوستر است برای افرادی بالای ۱۸ سال است و باید حتما در این زمینه اقدام کنند؛ زیرا ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اومیکرون خواهد بود.»

وزارت بهداشت و درمان ایران یک روز قبل مدعی شده بود تمامی شهرهای ایران از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و هیج موردی از سویه جهش‌یافته اومیکرون شناسایی نشده است.