رسانه‌های داخلی از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان بوشهر در ساعت پنج بامداد دوشنبه ۲۹ آذر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد تقی ایرانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر با اشاره به شنیده شدن صدای ضدهوایی در بوشهر گفت:

«رزمایش عمومی به‌منظور افزایش توان پدافندی نیروهای مسلح، ساعت پنج بامداد در جنوب کشور و استان‌های حوزه خلیج فارس برگزار شد.»

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر در این رزمایش شرکت داشتند.

محمد تقی ایرانی در مصاحبه با ایسنا گفت: این رزمایش عمومی به دستور خامنه‌ای در مقام فرماندهی کل قوا برگزار شد و از پیش اطلاع‌رسانی شده بود.

پیام مستقیم آمریکا به ایران

دو روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند که دور دیگری از مذاکرات وین بدون حصول توافق خاتمه یافت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست شورای روابط خارجی گفته بود که آمریکا مستقیما به ایران پیام داده که در صورت ادامه رفتارش در برنامه اتمی و خودداری از بازگشت به برجام «چه روی خواهد داد».

سالیوان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌داند که صبر آمریکا چه حدی دارد گفته بود:

«ما هم از طریق متحدان اروپایی و هم مستقیما با ایران نگاه و نگرانی‌مان را درباره ادامه فعالیت‌های تهران در پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور مطرح کرده‌ایم. من در اینجا بیشتر از این نمی‌خواهم علناً افشا کنم که این پیام‌ها دقیقا چه بوده و معتقدم که ایران متوجه این موضوع هست.»

صبح دوشنبه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری گفت:

«بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این به نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. در خصوص آغاز گفت‌وگوهای وین ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم به توافق برسیم. اساسا منطق ما در تصمیم‌گیری مسیر بومی تصمیم‌سازی است براساس اولویت‌های خودمان. طرف مقابل اگر با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.»

هشدار فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به اسرائیل

همزمان با این تحولات سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء به اسرائیل درباره تهدیدات علیه مراکز هسته‌ای و نظامی ایران هشدار قاطع داد.

این مقام امنیتی که در جمع فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سخن می‌گفت، گفت: هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی از سوی اسرائیل بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست. رشید گفت:

«در صورتی که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده شده برای عبور و مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.»

رسانه‌های داخلی در ایران شامگاه ۱۳ آذر /۴ دسامبر از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در حوالی تأسیسات اتمی نطنز خبر داده بودند. برخی منابع نوشته‌ بودند در ۲۰ کیلومتری سایت هسته‌ای در منطقه «بادرود» دو «شی هوایی» در آسمان منهدم شده‌اند. بعضی شاهدان عینی گفته بودند نور شدیدی در آسمان دیده‌اند. خبرگزاری امنیتی فارس در آن زمان به نقل از افراد محلی گزارش داده بود که «صدای شلیک» مربوط به آزمایش «موشک پدافندی» در آسمان منطقه بادرود با هدف «آزمایش واکنش سریع» نسبت به تهاجم احتمالی بوده و از سایت پدافندی همان منطقه صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس همچنین گزارش داد که شنیده‌های غیررسمی از انهدام یک پهپاد ناشناس حکایت دارد.