سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که نوع اومیکرون ویروس کرونا سریع‌تر از نوع دلتا در حال گسترش است و باعث ابتلای افرادی می‌شود که قبلاً واکسینه شده‌اند یا از بیماری بهبود یافته‌اند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۰ دسامبر، ۲۹ آذر در یک نشست خبری در ژنو گفت: «اکنون شواهد مشخصی وجود دارد که اومیکرون به‌طور قابل توجهی سریعتر از نوع دلتا گسترش می‌یابد.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید موارد ابتلا به اومیکرون حداقل هر سه روز دو برابر می‌شود.

در همین حال، اسرائیل به‌دلیل نگرانی در مورد شیوع نوع جدید ویروس کرونا، ایالات متحده را به لیست «پرواز ممنوع» خود اضافه کرده است.

وزرای کابینه اسرائیل با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت این کشور، روز دوشنبه رأی دادند تا ایالات متحده، ایتالیا، بلژیک، آلمان، مجارستان، مراکش، پرتغال، کانادا، سوئیس و ترکیه در فهرست پرواز ممنوع قرار گیرند.

در اروپا، آلمان قرنطینه در ایام کریسمس را رد کرده، اما هشدار داده که وقوع موج پنجم کرونا حتمی است.

در نیمکره جنوبی، نیوزلند روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر، اعلام کرد که برنامه‌های کاهش محدودیت‌های کرونا را تا پایان فوریه به تعویق می‌اندازد تا از شیوع سریع نوع اومیکرون جلوگیری کند.

نیوزیلند قبلاً اعلام کرده بود که از اواسط ژانویه شهروندان نیوزلند و ساکنان استرالیا بدون ماندن در قرنطینه می‌توانند به سفر بروند و گردشگران خارجی هم از آوریل با همین شرایط می‌توانند به نیوزیلند بیایند.

در سنگاپور در جنوب‌شرق آسیا، وزارت بهداشت اعلام کرد که ابتلا به کرونا در یک کلاب را شناسایی کرده که دو مورد آن‌ها اومیکرون بوده است. هر سه نفر دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند و علائم خفیفی دارند.

در آمریکا، اومیکرون اکنون گونه غالب کرونا است. به گفته مقامات بهداشتی، بیش از ۷۳ درصد از موارد جدید کرونا در هفته گذشته مربوط به نوع اومیکرون بوده است.

در هفت روز گذشته در ایالت‌های شمال‌غربی مانند اورگان، واشنگتن و آیداهو، اومیکرون بیش از ۹۶ درصد موارد جدید را به خود اختصاص داده است.

در کانادا، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا گفت که تست کرونای او مثبت شده است و تا زمان تأیید نتایج در قرنطینه خانگی کار می‌کند.

جولی، ۴۲ ساله، در ماه اکتبر به‌عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

همزمان، ایالات متحده در نظر دارد محدودیت‌های سفر را برای کشورهای آفریقایی کاهش دهد.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی، گفت که ایالات متحده در حال بررسی کاهش محدودیت‌های سفر مربوط به اومیکرون برای کشورهای جنوب آفریقا است.

فائوچی روز دوشنبه گفت: «به احتمال زیاد به زودی از محدودیت سفر عقب‌نشینی خواهیم کرد زیرا در کشور خودمان اومیکرون سویه غالب شده است.»

ایالات متحده در ۲۹ نوامبر تقریباً ورود همه اتباع خارجی را در صورتی که در ۱۴ روز گذشته در یکی از هشت کشور جنوب آفریقا به سر برده باشند، ممنوع کرد.

نگرانی در مورد سویه جدید کرونا سبب شد تا قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از چهار درصد کاهش یابد. اعمال محدودیت‌های جدید برای مبارزه با اومیکرون می‌تواند تقاضای سوخت را کاهش دهد.

به دلیل ترس از اومیکرون، بازارهای مالی جهان نیز با بدترین وضعیت از ماه سپتامبر روبه‌رو هستند.

مطالعه‌ای که در امپریال کالج لندن انجام شده نشان داد که خطر ابتلای مجدد به نوع ویروس کرونای اومیکرون بیش از پنج برابر بیشتر از سویه‌های پیشین است و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن آن از سویه دلتا وجود ندارد.

در این مطالعه آمده است: «ما هیچ مدرکی (هم در مورد احتمال بستری و هم شدت بیماری و علائم) مبنی بر اینکه اومیکرون دارای شدت متفاوتی با دلتا است، پیدا نکردیم».

این مطالعه در تاریخ ۱۶ دسامبر انجام شده و نتیجه گرفته است: «سویه اومیکرون ۵,۴ برابر بیشتر از سویه‌های دیگر خطر ابتلای مجدد را ایجاد می‌کند.»