علی‌اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در امور ویژه سیاسی چهارشنبه یکم دی به خبرگزاری تاس روسیه گفت:

«این نشست (اجلاس سران سه کشور) برنامه‌ریزی شده است. ما در حال آماده شدن برای برگزاری آن در اوایل سال آینده [میلادی] هستیم. این به وضعیت همه‌گیری کرونا بستگی دارد اما به‌طور کلی ما با برگزاری اجلاس موافقت کرده‌ایم. به احتمال زیاد، بتوانیم این اجلاس را در فوریه یا مارس برگزار کنیم.»

خاجی افزود این موضوع در دستور کار مذاکرات نورسلطان، پایتخت قزاقستان که در حال انجام است بوده و در ماده جداگانه بیانیه نهایی کشورهای ضامن صلح در سوریه منعکس خواهد شد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا این نشست پیش از نشست وزیران امور خارجه این کشور‌ها برگزار خواهد شد، گفت:

«بله، ما در این‌باره به توافق رسیده‌ایم. سال آینده خواهد بود. در ژانویه یا اوایل فوریه نشست وزیران خارجه را خواهیم داشت و سپس نشست آستانه به دنبال آن برگزار خواهد شد.»

رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه یکم ژانویه ۲۰۲۰ نشستی مجازی درباره وضعیت سوریه داشتند و درباره نشستی حضوری در تهران در صورت بهبود شرایط بیماری همه‌گیر کرونا نیز صحبت کرده بودند.

هفدهمین دور مذاکرات صلح سوریه (مذاکرات آستانه) روز گذشته، سه‌شنبه ۳۰ آذر / ۲۱ دسامبر در نورسلطان با حضور تمام طرف‌های ذی‌ربط از جمله هیئت‌های ایران، ترکیه و روسیه به‌عنوان «کشورهای ضامن صلح» آغاز شد.

این مذاکرات با نشست‌های دوجانبه و سه‌جانیه آغاز به کار کرد. ریاست هیئت ایرانی برعهده علی‌اصغر خاجی، ریاست هیئت روسی برعهده الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه روسیه در امور سوریه و ریاست هیئت ترکیه‌ای برعهده سلچوک اونال مدیرکل امور سوریه وزارت خارجه این کشور است.

در این نشست که خوله مطر، معاون نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز حضور دارد، نمایندگانی از کشورهای عراق، اردن و لبنان به‌عنوان ناظر شرکت دارند.

در این مذاکرات دو روزه، موضوعات مختلفی چون آزادی اسرا، پیدا کردن مفقودین، اقدامات لازم برای افزایش امنیت، ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و از سرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در اکتبر گذشته نیز نشست هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران با همین ترکیب در ژنو با محوریت روند ششمین دور نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه برگزار شد.

مذاکرات آستانه از ابتدای سال ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان آغاز شد و تاکنون ۱۷ نشست آن با شرکت نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه و دولت سوریه و نیز برخی از گروه‌های سوری برگزار شده است. 

در پایان شانزدهمین دور این مذاکرات کشورهای شرکت‌کننده بر حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و ادامه همکاری تا نابودی «سازمان‌های تروریستی» در این کشور تأکید و هرگونه برنامه جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و یکپارچگی خاک سوریه را رد کردند.