رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ دوشنبه ۲۹ آذر به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور یگان‌هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه , همچنین برخی یگان‌های بسیج مستضعفین آغاز شد.

جمعه ۳ دی آخرین مرحله از این رزمایش مشترک با شلیک همزمان ۱۶ موشک بالستیک نقطه‌زن به سوی هدف واحد از‌پیش‌تعیین‌شده و با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این رزمایش در جمع خبرنگاران گفت:

«این رزمایش از قبل طراحی شده بود اما به دلیل تهدیدهای اسرائیل زمان برگزاری آن جلو افتاد.»

باقری در ادامه تلویحاً اسرائیل را تهدید کرد که در صورت حمله به ایران هدف حملات موشکی قرار می‌گیرد:

« ۱۶ موشکی که به طور همزمان به هدف اصابت کرد، بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌تواند به طور همزمان به هر هدفی که آن کشور قصد مخاصمه و تهاجم به ایران را داشته باشد اصابت و انهدام کاملی را ایجاد بکند.»

سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز گفت:

«این رزمایش به خصوص مرحله نهایی آن، یک پیام بسیار واضح و آشکار داشت و آن هم یک هشدار جدی، واقعی و میدانی به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند. اگر دست از پا خطا کنند، دست‌هایشان را قطع خواهیم کرد.»

سلامی در ادامه افزود: «فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش میدانی ما فقط تغییر زوایای پرتاب موشک است. بنابراین مراقب گفتار و حرکات‌شان باشد.»

اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر حمله نظامی به ایران

به گزارش نیویورک‌تایمز، یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل در آستانه برگزاری دور هشتم مذاکرات وین و فقط چند ساعت بعد از سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل گفت:

توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، محدود کننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبود و به همین دلیل اکثر اسرائیلی‌ها از جمله احزاب اپوزیسیون، آن را توافق خوبی نمی‌دانند. وزیر خارجه اسرائیل گفت:

«اگر آمریکا بتواند به یک توافق هسته‌ای قوی با ایران دست‌ یابد که توانایی این کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای را برای همیشه محدود کند، اسرائیل با چنین توافقی مشکلی نخواهد داشت. ما مشکلی با توافق نداریم. یک توافق خوب، چیز خوبی است. بهترین راه بعدی، عدم توافق است اما تحریم‌ها باید تشدید شوند و باید اطمینان حاصل کرد که ایران نمی‌تواند به جلو حرکت کند. سومین و بدترین راه نیز یک معامله بد است.»

لاپید همچنین گفت «هر اتفاقی که برای تاسیسات هسته‌ای ایران می‌افتد»، ربطی به مذاکرات هسته‌ای با این کشور ندارد.

نیویورک تایمز می‌نویسد مقامات آمریکایی و اسرائیلی بر سر این موضوع که تا چه حد خرابکاری‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران «سازنده» یا «غیرسازنده» است با هم اختلاف نظر دارند. به گزارش نیویورک تایمز «شواهد قابل توجهی» وجود دارد که نشان می‌دهد هر بار که تأسیسات هسته‌ای ایران تخریب شده‌اند، تهران آنها را سریعاً به بهره‌برداری رسانده و سانتریفیوژهای جدیدتر و کارآمدتر نصب کرده است که اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی‌سازی می‌کند.

ژنرال تومر بار که قرار است از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل را به عهده بگیرد، چهارشنبه گذشته همزمان با سفر جیک سالیوان به تل‌آویو گفته بود کشورش قادر است «همین فردا» تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند. در همان حال رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته گزارش داده بودند که آمریکا درخواست اسرائیل را برای تحویل زودتر از موعد هواپیماهای سوخت‌رسان «رد کرده است.» مقامات اسرائیلی که روزنامه نیویورک تایمز در روزهای گذشته با آن‌ها مصاحبه کرده بود، گفته‌اند این کشور تنها ممکن است بتواند ضرباتی در مقیاس کوچک به تاسیسات هسته‌ای تهران وارد کند اما انجام حملات نهایی علیه تاسیساتی که در نقاط مختلف ایران پراکنده است، فراتر از توان و منابع ارتش اسرائیل است.

بیشتر بخوانید: