به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق پنجشنبه ۲ دی‌ماه به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. این فعال دانشجویی روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه (روز دانشجو) در شیراز، که تازه به آنجا سفر کرده بود، با یورش نیروهای امنیتی بازداشت و سپس از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

لیلا حسین‌زاده از زمان دستگیری از حق تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده است و در این مدت تنها طی یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته است. این فعال دانشجویی در تماس که با خانواده‌اش داشته از شکنجه در بازداشتگاه شیراز و زندان اوین خبر داده بود.

پرونده لیلا حسین‌زاده پیش از این به شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمد خسروانی ارجاع داده شده بود.

لیلا حسین‌زاده علیرغم ابتلا به بیماری کرون روده از دریافت داروهای ضروری خود محروم مانده و در شرایط نامناسب پزشکی بسر می‌برد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور پس از بازداشت لیلا حسین‌زاده با صدور بیانیه‌ای خطاب به مسئولان قضایی، امنیتی و وزارت علوم نسبت به سلامت جان این فعال دانشجویی هشدار داده بود:

«عوارض ناشی از عدم مصرف داروهای ضروری‌ حسین‌زاده مستقیماً بر عهده‌ی نهادهای امنیتی، وزارت علوم و هیئت رئیسه‌ دانشگاه تهران است».

لیلا حسین‌زاده پیش از بازداشت توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به پنج سال حبس و محرومیت اجتماعی محکوم و این حکم طی هفته جاری توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف و خواندن سرود “خون ارغوان‌ها” از مصادیق اتهام این زندانی سیاسی عنوان شده است.

لیلا حسین‌زاده از دانشجویان دانشگاه تهران است که در زمینه مطالبات صنفی دانشجویان فعالیت دارد. او به همراه تعداد دیگری از دانشجویان در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از ۱۶ روز در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۶ با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۹۶، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی« به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی دو سال «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شد. این حکم در تاریخ ۳ تیرماه ۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۳۰ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و همچنین مجازات تکمیلی ۲ سال ممنوعیت از خروج از کشور تقلیل یافت.

به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، اشد مجازات، یعنی ۳۰ ماه حبس تعزیری برای این فعال دانشجویی قابل اجرا بود. لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸ توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ۱۰ روز نگهداری در یکی از خانه‌های امن اطلاعات سپاه جهت اجرای حکم ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد، اما نهایتا در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به مرخصی اعزام شد و بهار ۱۳۹۹ به دلیل بیماری، مشمول «عدم تحمل کیفر» شده و از زندان آزاد شد.