بر پایه اعلام این سازمان حقوق بشری، حسین شهبازی به خاطر جرمی که در زمان وقوع آن ۱۷ سال داشته و پس از یک محاکمه ناعادلانه، به اعدام محکوم شده و این چهارمین بار در سال جاری میلادی است که این زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل ‌می‌شود.

در اطلاعیه عفو بین الملل همچنین تأکید شده، شهبازی از جمله با استناد به «اعترافاتی» گناهکار شناخته شده که از طریق شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها به دست آمده است. ‌

این زندانی در سال ۱۳۹۷ به‌دلیل شرکت در یک نزاع دسته‌جمعی که منجر به قتل یک نفر شده بود، بازداشت شد و از آن زمان در زندان به‌سر می‌برد.

یک منبع مطلع از وضعیت شهبازی، اوایل تیرماه امسال، درباره حکم اعدام او به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «تاریخ اجرای حکم حسین اسفند ماه ۹۹ بود. ولی به تعویق افتاد و اکنون به خانواده اطلاع داده‌اند که هفتم تیر ماه قرار است که حکم اجرا شود.»

این منبع مطلع با تأکید بر این‌که حسین در روند بازجویی وادار شده تا زیر شکنجه و ضرب و جرح شدید علیه خود اعتراف کند، درباره دلایل عدم دسترسی این زندانی به وکیل گفته بود: «به دلیل مشکلات مالی، خانواده موفق نشدند که وکیل تعیینی برای حسین بگیرند.»

بنا بر اعلام این منبع، حسین شهبازی تنها چند روز پس از بازداشت به پزشکی قانونی منتقل شده و پزشکی قانونی «رشد عقلی» او را تایید کرده است.

پیش از این سازمان‌ عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود پزشکان وابسته به سازمان پزشکی قانونی در «نقض مداوم حق حیات کودکان در ایران» سهیم و مسئول هستند.

طبق اطلاعیه این سازمان مدافع حقوق بشر، پزشکان سازمان پزشکی قانونی با تأیید «رشد و کمال عقل» کودک-‌مجرمان، برای اعدام آنها توجیه پزشکی‌-قانونی فراهم می‌کنند.

در همین زمینه: عفو بین الملل: پزشکان سازمان پزشکی قانونی در نقض حق حیات کودکان ایران سهیم‌اند

همکاری سازمان پزشکی قانونی در روند صدور احکام اعدام برای کودک- مجرمان در ایران در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان انجمن‌های پزشکی با ارائه یافته‌های مطالعات روان‌شناختی و تحقیقات علوم اعصاب در زمینه رشد مغز که با اصول جا افتاده‌ بین‌المللی درباره عدالت کیفری نوجوانان هم هماهنگ است، تأثیری مثبت بر دادگاه‌ها داشته‌ و توانسته‌اند مانع از صدور حکم اعدام یا دیگر مجازات‌های سخت برای کودک-مجرمان شوند.

روز جمعه سوم دی‌ماه و هم‌زمان با انتقال مجدد این زندانی به سلول انفرادی، محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران با انتشار یک در توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد مقامات قضایی ایران، حسین شهبازی را «در روز کریسمس» اعدام کنند.

با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در دهه ۷۰ شمسی، قوه قضاییه ایران بی‌اعتنا به هشدارهای بین‌المللی و تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق کودکان، همچنان برای برخی از متهمان زیر ۱۸ سال حکم اعدام صادر می‌کند.

ایران همچنین در حالی یکی از کشورهای اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

انتقال حسین شهبازی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در حالی است که حدود یک ماه پیش، حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرم محبوس در زندان رجایی شهر کرج با وجود اعتراض شهروندان، اجرا شد.