به گزارش شبکه الجزیره، هلال احمر اعلام کرد سه تن از پناهجویان به‌تازگی غرق‌شده در سواحل لیبی نجات پیدا کردند و جست‌وجو برای یافتن سایر پناهجویان همچنان ادامه دارد. یک مقام هلال احمر به خبرگزاری فرانسه گفت:

«از جسدهای متلاشی چنین برمی‌آید که قایق پناهجویان چندین روز قبل در دریا دچار سانحه شده است.»

به گفته این مقام، ممکن است شمار کشته‌شدگان افزایش یابد. در میان آن‌ها یک نوزاد و دو زن هم وجود دارد.

رسانه‌‌های لیبی تصاویری را منتشر کرده‌اند. در این تصاویر اجساد پناهجویان در ساحل در جوار هم قرار دارد و امدادگران این اجساد را در کیسه‌های پلاستیکی قرار می‌دهند.

جسدهای این پناهجویان در دو نقطه از سواحل لیبی در حوالی خمس در ۹۰ کیلومتری طرابلس یافت شد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که در سال جاری حدود ۱۵۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه دچار سانحه شده و جان خود را از دست داده‌اند.

پناهجویان در لیبی در شرایط غیرقابل تحملی به سر می‌برند. آن‌ها اغلب تلاش می‌کنند با قایق‌های شلوغ و غیرقابل اطمینان برای دریانوردی خود را به سواحل اتحادیه اروپا برسانند. تنها در هفته گذشته ۱۶۰ پناهجو در مدیترانه جان خود را از دست دادند.

 سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بیش از ۳۰ هزار پناهجو در همین مدت دستگیر و به لیبی بازگردانده شده‌اند.

اتحادیه اروپا با گارد ساحلی لیبی برای جلوگیری از عزیمت پناهجویان به سمت سواحل اتحادیه اروپا همکاری می‌کند. پناهجویانی که به لیبی بازگردانده می‌شوند در بازداشتگاه‌های این کشور در معرض انواع تعرض‌ها قرار دارند.   

تشییع جنازه گروهی از غرق‌شدگان در کانال مانش در اربیل‌

در همان حال به گزارش شبکه الجزیره اجساد ۱۶ پناهجوی کرد عراقی که ماه گذشته هنگام تلاش برای عبور از کانال مانش غرق شدند، به عراق بازگردانده شدند. روز یکشنبه، هواپیمای حامل اجساد در فرودگاه بین‌المللی اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق به زمین نشست.

فاجعه ۲۴ نوامبر که در طی آن ۲۷ نفر جان باختند، مرگبارترین فاجعه ثبت شده مربوط به مهاجران و پناهندگانی بود که سعی داشتند از فرانسه به بریتانیا بروند. قربانیان شامل هفت زن، یک نوجوان ۱۶ ساله و یک کودک هفت ساله بودند. یک کرد ایرانی، چهار مرد افغانستانی، سه اتیوپیایی، یک سومالیایی و یک مصری هم در میان قربانیان بودند.

در طی دهه گذشته صدها هزار نفر از شهروندان سوری و عراقی در تلاش بودند برای رهایی از فقر، درگیری‌ها و اذیت و آزارها با کمک قاچاقچیان خود را از عراق، سوریه، افغانستان، یمن، سودان و سایر کانون‌های درگیری به اروپای غربی برسانند.

جنگ داخلی در عراق با شکست گروه دولت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید، اما بیکاریف فرقه‌گرایی، و فساد اداری و همچنین ناکارآمدی خدمات دولتی زمینه‌ساز مهاجرت شهروندان این کشور است.

بسیاری از سفرهای خطرناک با کشتی‌های کوچک و غیرقابل دریانوردی از فرانسه به سمت بریتانیا و از طریق کانال مانش انجام می‌شود. در سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میزان سوانحی که برای پناهجویان در این مسیر اتفاق می‌افتد سه برابر شده است.