به گزارش خبرگزاری رویترز، لیر ترکیه دوشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی، ۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد.

هفته گذشته دولت ترکیه میلیاردها دلار را به بازار ارز تزریق کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم به مردم وعده داد که بانک‌ها ضرر بعضی سپرده‌‌های لیر را جبران می‌‌کنند. این اقدامات حمایتی سبب افزایش ۵۰ درصدی لیر ترکیه و بزرگ‌ترین رشد هفتگی تاریخی این ارز شد.

لیر ترکیه دوشنبه هفته گذشته به رکورد تاریخی اندک ۱۸,۴ لیر در برابر هر دلار آمریکا سقوط کرده بود که تحت تاثیر کاهش نرخ‌های بهره و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تورمی آن روی داد. اما اواخر روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه برنامه‌ای را رونمایی کرد که تحت آن خزانه‌داری و بانک مرکزی ضرر سپرده‌های لیر را در برابر ارزهای خارجی جبران می کنند و این وعده باعث بزرگترین افزایش روزانه لیر شد.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده بود که مردم ترکیه ۹۰۰ میلیون دلار را به لیر تبدیل کرده‌اند. اما دیری نپایید که این اقدامات حمایتی اثرات خود را از دست داد.

به گزارش رویترز دوشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی ابتدا هر دلار آمریکا با ۱۱,۶ لیر ترکیه مبادله شد و سپس در ادامه کاهش ارزش لیر، نرخ برابری این ارز با دلار آمریکا به ۱۱,۳۵ رسید.

در حال حاضر لیر ترکیه در مقایسه با نوامبر سال گذشته ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

پنجشنبه هفته گذشته رویترز به نقل از چهار منبع آگاه از جمله یک مقام ارشد دولتی گزارش داده بود که بانک‌های دولتی ترکیه اوایل هفته گذشته پس از رونمایی برنامه اردوغان، میزان زیادی دلار فروخته بودند.

بانک مرکزی ترکیه اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود قصد دارد برای حمایت از لیر مقادیری دلار را وارد بازار ارز کند.  

کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه

وزیر دارایی ترکیه پنجشنبه هفته قبل در مصاحبه با شبکه ان تی گفت: ترکیه از همه ابزارهایی که در اختیار دارد به شکل مثبتی استفاده می‌کند.

ذخایر خارجی بانک مرکزی ترکیه تا ۱۷ دسامبر به ۱۲,۲ میلیارد دلار در مقایسه با ۲۱,۲ میلیارد دلار در هفته پیش از آن سقوط کرده بود.  

به گزارش رویترز بانک مرکزی ترکیه دوم و سوم دسامبر سال جاری یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار به بازار ارز تزریق کرده بود. اردوغان گفته بود در اثر این اقدامات اعتماد مردم به لیر ترکیه بازگشته و سپرده‌های بانکی به ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیر افزایش یافته. اما ناظران اقتصادی این ادعا را تایید نکرده‌اند.  

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز بانک مرکزی ترکیه از طریق سواپ‌های ارزی، از فروش ۱۲۸ میلیارد دلار توسط بانک‌های دولتی برای تثبیت ارزش لیر حمایت کرد و باعث تقلیل ذخایر ارزی خارجی شد که انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون را در پی داشت.

تصمیمات مهم درباره سیاست مالی ترکیه نه در بانک مرکزی که در کاخ ریاست جمهوری و توسط شخص رئیس جمهوری گرفته می‌شود. در اثر فشارهای اردوغان، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را ۱۴ درصد کاهش داده است در همان حال نرخ تورم در ترکیه ۲۱ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر مداخلات اردوغان در سیاست‌گذاری‌‌های بانک مرکزی، نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، همچنان یکی از نگرانی‌های مهم معامله‌گران بازارهای ارز در این کشور است. اردوغان فعالان بازار را متهم کرده است که در سقوط ارزش لیر دست دارند.

بیشتر بخوانید: