ایران یکی از کشورهایی است که به «زندان روزنامه‌نگاران» معروف‌اند. روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در طول ۴۳ سالی که از حیات جمهوری اسلامی می‌‌گذرد، همواره آماج تهدیدها و فشارهای مختلف از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی بوده‌اند. در تمام این سال‌ها فشارها و تهدیدها نه تنها فروکش نکرده، بلکه شکل و قالب هولناک‌تری به خود گرفته است.

عالیه مطلب‌زاده عکاس، روزنامه‌نگار، فعال حقوق زنان و نائب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار، نویسنده و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، دو روزنامه‌نگاری هستند که این روزها دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کنند.

این دو عضو اصلی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که اکنون در زندان به سر می‌برند، گواه و شمایلی از تداوم فشارهای امنیتی بر روزنامه‌نگاران و فعالین رسانه‌ای در ایران هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیلان سالانه ۲۰۲۱ خود اشاره کرده که در ایران دست‌کم ۱۲ روزنامه‌نگار زندانی هستند. همچنین بر اساس این گزارش ایران، ویتنام و میانمار (برمه) جزو کشورهایی‌اند که بیشترین تعداد زنان روزنامه‌نگار زندانی را دارند. عالیه مطلب‌زاده، نرگس محمدی و نوشین جعفری از جمله زنان روزنامه‌نگار زندانی در ایران هستند. کیوان صمیمی، که به زودی در زندان وارد ۷۳ سالگی می‌شود، یکی از مسن‌ترین روزنامه‌نگاران زندانی در جهان است.

زمانه به منظور بررسی «تداوم فشار بر اهالی رسانه» با نگاه ویژه به شرایط عالیه مطلب‌زاده و کیوان صمیمی اتاقی را در کلاب‌هاوس برگزار کرد. در این اتاق صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده، رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز، گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و هم‌بندی سابق عالیه مطلب‌زاده، امیرسالار داوودی، وکیل و هم‌بندی سابق کیوان صمیمی، ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و نویسنده، فرج سرکوهی، روزنامه‌نگار و نویسنده، فرشته قاضی، روزنامه‌نگار شاغل در رادیو فردا، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی و فعال سیاسی و مریم یحیوی، فعال سیاسی مهمان گفت‌وگوی زمانه بودند.

◼️ نسخه شنیداری اتاق زمانه در کلاب‌هاوس را اینجا بشنوید:

عالیه مطلب‌زاده مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در مهر ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، سه سال زندان برای او قابلیت اجرایی پیدا کرد.

در دادنامه صادره، مصداقِ اتهاماتِ مطرح شده علیه عالیه مطلب‌زاده، «راه‌اندازی و شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شده است.

مطلب‌زاده در نهایت ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ با احضار قبلی برای تحمل حبس به بند نسوان زندان اوین منتقل شد. او در حالی به زندان برده شد که قبل از آن تحت عمل جراحی قرار داشت و نیازمند مراقبت‌های پزشکی بود.

کیوان صمیمی جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ توسط شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهید مقدس تهران، برای تحمل سه سال حبس به زندان احضار شد.  

دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی را بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس محکوم کرده بود. اما در نهایت شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، کیوان صمیمی را به تحمل سه سال حبس تعزیری قطعی محکوم کرد.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در واکنش به‌ محکومیت حبس خود همان زمان در کانال تلگرامش نوشت این حکم «در جلسه‌ای یک‌طرفه» و «بدون حضور متهم و وکیل» علیه او صادر شده است.

کیوان صمیمی عضویت در شورای ملی صلح، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و همچنین کمیته دفاع از حق تحصیل را در کارنامه خود دارد. صمیمی همچنین سردبیر ماهنامه «ایران فردا» و مدیر مسئول نشریه توقیف‌شده «نامه» بود.