صبح روز یکشنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۰، صدها تن از بازنشستگان شرکت مخابرات در اعتراض به اجرا نشدنِ کامل آیین‌نامه مصوب و مشکلات معیشتی در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات، تجمعی اعتراضی برگزار کردند. تظاهرکنندگان همچنین نسبت به عدم اجرای آیین‌نامه استخدامی مصوب شرکت مخابرات در سال ۱۳۸۹ بعد از خصوصی‌سازی و ضایع شدن حقوق کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات و پاسخگو نبودن مسئولین مربوطه، اعتراض کردند.

از زبان خود معترضان

■ یکی از تجمع‌کنندگان دربارهٔ مطالبات خود و همکارانش گفت:

«این چهارمین دفعه‌ای‌ست که برای تحقق مطالبات‌مان تجمع می‌کنیم. هفته قبل هم تجمعی داشتیم. پیش از آن هم جمعی از ما بازنشستگان برای اعتراض به ساختمان مرکزی مخابرات رفتیم که به دستور مدیرعامل شرکت مخابرات، درهای ساختمان را به روی ما بستند و ما را راه ندادند! در حالیکه ما نه سیاسی هستیم و نه طمع مالی داریم. ما فقط حق خودمان را می‌خواهیم.»

گردهمایی اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در روز ۵ دی ۱۴۰۰ در برابر ساختمان وزارت ارتباطات
گردهمایی اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در روز ۵ دی ۱۴۰۰ در برابر ساختمان وزارت ارتباطات − یکی از معترضان: «ما امروز اینجا تجمع کردیم. هفته قبل هم تجمعی داشتیم. باز هم لازم باشد تجمع می‌کنیم. چون اگر ما فشار نیاوریم مدیران فکر می‌کنند هر ماه می‌توانند مثل خواروبار آبان‌ که دیر پرداخت کرده‌اند، سایر مطالبات ما را هم پشت گوش بندازند و یا دیر پرداخت کنند .

او در ادامه گفت: «مشکل اصلی ما بازنشستگان، وضعیت معیشتی‌ست. حقوق‌های ما را با تأخیر و آن هم به صورت نصفه نیمه واریز می‌کنند. با این وضعیت اقتصادی مملکت که هر روز قیمت کالاها گران و گرانتر می‌شود، چگونه می‌توانیم زندگی کنیم؟ قرار بوده آبان‌ماه قسط دوم مطالبات ما را بپردازند. پولش را هم از ستاد اجرایی فرمان امام گرفته‌اند. اما هنوز هم خبری نیست. تمام این افرادی که اینجا جمع شده‌اند، بازنشستگانی هستند که عمرشان را در راه خدمت به کشور صرف کرده‌اند اما حالا با این بی‌تدبیری‌ها باید در این هوای سرد زمستانی و با وجود آلودگی شدید هوا و شیوع نوع جدید ویروس کرونا برای گرفتن پولی که حق‌ خود و خانواده‌شان است به خیابان‌ها بیایند.»

■ بازنشستهٔ معترض دیگری گفت: «چرا حدود هشت ماه است که هزینه‌های درمانی پرداخت نمی‌شود؟ به نظر من این قرارداد با بیمه تکمیلی یک قرارداد برد – باخت است، چون بیمه تکمیلی حق بیمه را هر ماه دریافت می‌کند و از کارکنان و بازنشستگان هم هر ماه کسر می‌گردد. تنها نکته‌ای که قابل توجه است خیلی از همکاران و بازنشستگان از خیر هزینه‌ها می‌گذرند و این به نفع بیمه تکمیلی است. قبلاً که با بیمه تکمیلی دانا قرارداد داشتیم، زمانی که هزینه‌های درمانی را تحویل می‌دادیم حداکثر بعد از ۵ روز بیمه به حساب کارکنان یا بازنشستگان واریز می‌کرد، اما بیمه معلم بعد از هشت ماه هنوز ما را سر می‌دواند! »

او ادامه داد: «از طرف دیگر بن خواربار آذرماه را یکماه دیرتر داده‌اند و در یک اقدام عجیب بدون دلیل در دو آیتم مبلغ ۵۵ هزار تومان از آن کسر شده. اینها فقط بخش ناچیز از مشکلات بازنشستگان مخابرات است. یک مشکل دیگر نحوه پرداخت وام‌هاست. وام را با سود ۶ درصد به ما می‌دهند. با این حال هنوز بازنشستگان سال ۱۳۹۶ وامی دریافت نکرده و در نوبت انتظار هستند. همکاران‌مان با هرجا تماس گرفته بودند پاسخی دریافت نکردند. بعضی‌ها هم می‌گویند به علت بی‌پولی مخابرات بعید است که دیگر وام بدهند.»

■ یکی از بازنشستگان به مسئله بی‌پولی مخابرات اشاره کرد و گفت: «چند سالی‌ست مدیران شرکت مخابرات به دنبال افزایش تعرفه‌ها به ویژه تلفن ثابت هستند و اخیراً هم مدیریت شرکت مخابرات ایران اعلام نموده تصویب تعرفه‌گذاری در مورد تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام است. مخابرات علت بی‌پولی را صرفاً به دلیل اضافه نشدن تعرفه می‌داند. هربار که ما نامه نوشتیم و یا در طول این سال‌ها از مشکلات‌مان به مسئولی گفتیم آن‌ها بلااستثنا بحث بی‌پولی مخابرات را پیش کشیده و آن را ناشی از عدم افزایش تعرفه‌ها می‌خواندند. ما حتی به این موضوع هم کار نداریم. حرف ما این است که مطالبات قسط دوم چه شد؟ شرکت مخابرات از ستاد اجرایی فرمان امام پول گرفته بود برای پرداخت مطالبات قسط دوم شاغلین و بازنشستگان. اما آن پول چه شد؟ چرا ندادند؟ می‌گویند پول نداریم، خب اینکه که گرفتید را چرا نمی‌دهید؟ این کار گروکشی و دزدی نیست؟ »

بحران در شرکت مخابرات

موضوع بی‌پولی شرکت مخابرات ایران چندسالی است که مطرح شده، و بحران در آن در یک سال اخیر شدت گرفته است.

خرداد امسال «مجید سلطانی» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: «این شرکت با بیش از یکصد هزار نیروی انسانی استخدامی و پیمانکاری، برای تأمین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل شده و دیگر نمی‌تواند به روند فعلی، کار را ادامه دهد.» او همچنین گفت: «شرکت مخابرات ایران برای اولین بار در طول دوران چند دهه‌ای خود، زیان‌ده شده است. آن هم ۱۷۶۰ میلیارد تومان.» و اینکه «ماهانه ۷۵ درصد درآمد این شرکت، صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود.»

«قطع رفاهیات»

بحث «قطع رفاهیات» یکی دیگر از مشکلات بازنشستگان مخابرات است که باعث اعتراض آنان شده. بازنشستگان معترض می‌گویند این تصمیم در پی مشکلات مالی شرکت مخابرات صادر شده و شرکت برای جبران بدهی‌هایش دست در جیب کارکنان و بازنشستگان خودش می‌کند.

گردهمایی اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در روز ۵ دی ۱۴۰۰ در برابر ساختمان وزارت ارتباطات
تأکید شعارها و پلاکاردها بر این که: حقمان را می‌خواهیم!

رفاهیات کارکنان و بازنشستگان شامل کمک هزینهٔ خواروبار، کمک هزینهٔ مسکن، کمک هزینهٔ ایاب و ذهاب، کمک هزینهٔ خرید لباس به اضافهٔ هدایای مناسبتی شامل اعیاد مذهبی، روز جهانی ارتباطات و روز جهانی کارگر به میزان مصوب شده در آیین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۹ می‌شود. بازنشستگان می‌گویند قطع رفاهیات آنان شرایط را برای معیشت‌شان سخت‌تر از قبل می‌کند. آن‌هم در شرایطی که تورم هرماه بیشتر از ماه قبل می‌شود.

باز هم از زبان معترضان

■ یکی دیگر از تجمع‌کنندگان مشکلات‌شان را این گونه بیان کرد: «مسئولین شرکت مخابرات بن خواروبار را دیرتر می‌دهند. می‌گوییم چرا؟ می‌گویند پول بیمه در اولویت است و باید آن را پرداخت کنند. از طرف دیگر در جواب اینکه چرا هزینه درمان را نمی‌دهید می‌گویند پول نداریم! در حالی که مطمئن باشید هرکس فقط دو سال در این شرکت کار کند باور نخواهد کرد که شرکت مخابرات به بی‌پولی خورده است! مخابرات که اینهمه پول تلفن ثابت و موبایل و اینترنت را در ماه می‌گیرد مگر می‌شود پول نداشته باشد؟»

■ معترض دیگری در ادامه گفت: «ما امروز اینجا تجمع کردیم. هفته قبل هم تجمعی داشتیم. باز هم لازم باشد تجمع می‌کنیم. چون اگر ما فشار نیاوریم مدیران فکر می‌کنند هر ماه می‌توانند مثل خواروبار آبان‌ که دیر پرداخت کرده‌اند، سایر مطالبات ما را هم پشت گوش بندازند و یا دیر پرداخت کنند و صدای ما در نخواهد آمد. همین پرداخت بن خواروبار در این گرانی‌ها برای ما کلی غنیمت هست. مطالبه دیگر ما هم این است که قسط دوم مطالبات را که خودشان قولش را داده‌اند و گویا منابع آن هم از ستاد اجرایی فرمان امام تأمین شده برای ما بپردازند. به خدا قسم احتیاج داریم.»

■ معترض دیگری به پرداخت نشدن رفاهیات اشاره کرد و گفت: «خود مسئولین و مدیران شرکت مخابرات در این وضعیت گرانی و تورم با این مقدار حقوق بازنشستگی می‌توانند زندگی کنند؟ این تسهیلات رفاهی مانند بن خواروبار که به ما می‌دهند، مثل پول توجیبی فرزندان‌شان است ولی همین پول کلی از دردهای ما بازنشستگان را درمان می‌کند.»

■ در همین حین یکی دیگر از بازنشستگان سفره دلش را باز کرد و با اشاره به وعده‌های مسئولین شرکت مخابرات آنان را دروغگو خطاب کرد و گفت: «والله که اینها دروغ می‌گویند. اینهمه کارکردهای تلفن ثابت، اینهمه هزینه‌های اینترنتی موبایل، شارژهای خریداری شده توسط مشترکان اعتباری و چیزهای دیگر. منِ نوعی چند خط اعتباری، چند خط دائمی، اینترنت و تلفن ثابت دارم و اینهمه هزینه برایش پرداخت می‌کنم. حال این موارد که شامل حال بنده بوده و هست، در سال چندین میلیون تومان می‌شود. این همه هزینه در جیب چه کسی می‌رود؟ چطور “شرکت زیرساخت” که عضوی از همین مجموعه است، حقوق کارمندانش از ما بخش خصوصی‌ها چند میلیون بالاتر بوده و نگهبان وقتش از مهندسین ما بیشتر دریافت می‌کند؟ نه اینطورها هم که این‌ها می‌گویند نیست. زمانی‌ که مخابرات تحت پوشش دولت بود و چند سال جزو بهترین شرکت‌ها بود، کارمندان سایر ارگان‌ها به امثال ما غبطه می‌خوردند و می‌گفتند خوش بحال شما، ادارات شما همیشه از نظر پرداخت حقوق و رفاهیات بهترین بوده و هست و حتی ما را با کارمندان شرکت نفت و بعضی وزارتخانه‌ها مقایسه می‌کردند. اما الان کارمندان و مهندسان طراز اول مخابرات – البته بخش خصوصی‌اش- از آبدارچی همان ارگان‌ها کمتر حقوق دریافت می‌کند! اگه شرکت مخابرات خصوصی نمی‌شد و همچنان تحت حمایت دولت بود، میزان حقوق دریافتی ما کارکنان و بازنشستگان مخابرات نیز مانند کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر ادارات دولتی با مشکل مواجه نمی‌شد. البته الان با این گرانی‌ها که خود آقایان باعث و بانی‌اش هستند، همه در فلاکت هستند. اما اگر در بخش دولتی بودیم حداقل اعصاب راحت‌ و آرامش بیشتری نسبت به امروز داشتیم…»

■ بازنشسته دیگری هم در ادامه صحبت‌های همکارش با همان لحن حاکی از استیصال گفت: «به خدا قسم دیگر از دست این‌ها ذله شدیم. فکر کنید اول آبان‌ماه کجا، ۲۸ آبان کجا. الان هم که رفاهیات آذر رو با یکماه دیرکرد پرداخت کرده‌اند و می‌گویند برای ماه‌های بعدی هم حذف خواهند کرد! شاید بگویند این یک میلیون تومانی که هر ماه تحت عنوان رفاهیات می‌دهند مبلغ آنچنانی نیست ولی والله همین پول کم نیز، دردی از دردهای مالی ما پا به سن گذشته‌ها را حل می‌کند! این‌ها با ما چنین بازی‌ای می‌کنند‌! چه کنیم؟ نفرین نکنیم؟ فحش‌شان ندهیم؟ تجمع نکنیم؟ چه کنیم پس؟ قرار بود آبان‌ماه هم بخشی از معوقات ما پرداخت شود و هم مبلغ رفاهیات را سر وقت واریز کنند ولی نکردند. خواستیم تجمع کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کردیم و قرار بود ۲۵ آبان بازنشستگان مخابرات سراسر کشور بیایند تهران تا بطور جمعی و متحدانه اعتراض کنیم. سریع پیغام فرستادند که چون ۲۵ آبان مصادف با سالگرد آزاد شدن قیمت بنزین‌ها و حوادث سال ۹۸ است، تجمع را لغو کنید و تهدیدمان کردند که نیروهای امنیتی را به سراغ ما می‌فرستند! بعد هم وعده دادند و قسم خوردند که تا آخر آبان‌ماه ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان پرداخت می‌شود. تابستان هم گفته بودند ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. الان در زمستان هستیم و هیچ کدام از وعده‌های‌شان تحقق نیافته و بیشتر از این دیگر توهین به شعور ما و خانواده‌های ماست‌. خلاصه که تحمل اعمال این‌ها صبر ایوب میخواهد. فقط اینکه ما زمانی چه بودیم و الان چه شدیم. ۱۲ سال از خصوصی‌سازی گذشت و در این ۱۲ سال جز ظلم و غارت و بی‌احترامی هیچ ندیدیم.»

تداوم اعتراض

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات در حالی به پایان خود نزدیک شد که معترضین شعار می‌دادند: «بازنشسته داد بزن/ حقت رو فریاد بزن».

◄ویدئویی از این تظاهرات

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات در حالی در حدود ساعت ۱۱ ظهر به پایان می‌رسد که آنان در قطعنامه‌ای که قرائت کردند اعلام داشتند تا زمانی که مطالبات‌شان تحقق پیدا نکند، دست از استیفای حقوق خود برنخواهند داشت.