انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی در یک نشست خبری که در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد گفت:

«اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم، ممکن است به نتیجه مثبت برسیم. خیلی سخت خواهد بود، بسیار سخت خواهد بود. تصمیمات سیاسی دشواری، هم در تهران و هم در واشنگتن باید گرفته شود.»

هشتمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین عصر دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. پیش از آغاز این گفت‌و‌گوها، باقری‌ کنی با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه و با رئیسان هیأت‌های چین و روسیه و همچنین با انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. نورا در ادامه نشست خبری خود در وین گفت:

«در همه هیئت‌ها احساس فوریت وجود دارد که این مذاکره باید در یک بازه زمانی نسبتاً معقول به پایان برسد. باز هم، من محدودیتی قائل نمی‌شوم، اما ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه ماه‌ها.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) علی باقری کنی در نشست  کمیسیون مشترک برجام در وین بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ «عینی و کافی» از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تاکید کرد و گفت هیات ایرانی برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در استانه برگزاری دور هشتم مذاکرات وین گفته بود ایران و سایر طرف‌های برجام به سند مشترکی رسیده‌اند:

«امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می خوانیم. هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها یعنی دیگر سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می شود از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی آزمایی است.»

امیر عبداللهیان در ادامه گفته بود مهم‌ترین هدف ایران فروش آسان نفت است:

«باید به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.»

ایران اصرار دارد که همه تحریم‌های آمریکا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش لغو شود، مذاکره‌کنندگان غربی اما می‌گویند رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران باید متعادل باشند.

مورا گفت تصمیم دارد مذاکرات را در تعطیلات بین کریسمس و سال نو برگزار کند تا زمان را از دست ندهد. با این‌‌حال به گفته نماینده اتحادیه اروپا مذاکرات از جمعه همین هفته به سبب فقدان امکانات کافی برای پذیرایی از هیأت‌ها به مدت سه روز متوقف خواهد شد.

در پایان دور هفتم، بریتانیا، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی هشدار داده بودند که مذاکره‌کنندگان به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستند. ایران از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا خودداری کرده است.

در پایان نشست روز دوشنبه مقرر شد مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه پیدا کند.  

بیشتر بخوانید: