بیشترین حجم واردات کالا به سوریه که تحت تحریم قرار دارد و گرفتار پیامدهای یک دهه جنگ داخلی است از طریق بندر لاذقیه انجام می‌شود. خبرگزاری دولتی سانا به نقل از یک مقام نظامی گزارش داد که موشک‌های اسرائیلی که از غرب لاذقیه شلیک شدند به پایانه کانتینری بندر اصابت کرد و سبب آتش‌سوزی شد و خسارت‌های زیادی به بار آورد. این مقام نظامی که نام او افشا نشده اعلام کرد که آتش‌نشانان برای اطفای حریق بلافاصله به محل اعزام شدند. 

تلویزیون دولتی الاخباریه سوریه فیلمی از حریق در بندر لاذقیه را پخش کرد. در این فیلم شعله‌های آتش و دود از ترمینال بلند می‌شد. بر اساس این گزارش چند  ساختمان‌های مسکونی، یک بیمارستان، مغازه‌ها و برخی مکان‌های گردشگری در نزدیکی بندر نیز خسارت دیدند. تلاش برای اطفای حریق در بندر و برآورد خسارت‌ها همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری سانا می‌نویسد هنوز گزارشی مبنی بر تلفات ناشی از حمله موشکی بامداد سه‌شنبه که سامانه دفاع هوایی سوریه را فعال کرد، منتشر نشده است.

 ۷ دسامبر سال جاری نیز جنگنده‌های اسرائیلی پایانه کانتینری بندر لاذقیه را هدف قرار دادند. آن حمله هم سبب انفجار و آتش‌سوزی شده بود.   

خبرنگار تلویزیون الاخباریه  گفت به نظر می‌رسد حمله بامداد سه‌شنبه بزرگ‌تر بوده تا بدان حد که صدای انفجارها در شهر ساحلی طرطوس در ۸۰ کیلومتری لاذقیه نیز شنیده شده است. گزارشگر الاخباریه آمبولانس‌ها به سرعت به محل حادثه اعزام شدند اما مشخص نیست که آیا حمله بامداد سه‌شنبه تلفات جانی در پی داشته است یا نه.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرده بود که در حمله قبلی اسرائیل به بندر لاذقیه محموله‌های تسلیحاتی برای نیروهای وابسته به سپاه قدس منهدم شده بود.

ارتش اسرائیل که در طی سالیان گذشته صدها حمله هوایی به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است، تاکنون درباره دو حمله اخیر به بندر لاذقیه سکوت کرده است. اسرائیل به ندرت مسئولیت چنین حملاتی را به عهده می‌گیرد.

اسرائیل در برخی از این حملات فرودگاه دمشق را هدف قرار داده است.

اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات خود به خاک سوریه را افزایش داده و می‌گوید که نیروهای ایرانی یا نیروهای مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان را که برای دفاع از حکومت بشار اسد در سوریه مستقر شده‌اند، هدف قرار می‌دهد.

بندر لاذقیه در مجاورت آب‌های مدیترانه، بندر اصلی سوریه محسوب می‌شود که از طریق آن غذا و دیگر کالاهای حیاتی وارد کشور می‌شود. لاذقیه همچنین نزدیک به پایگاه هوایی حمیمیم است که نیروهای روسیه در آنجا مستقرند.

بندر لاذقیه در ۲۳۰ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.