هشتمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین عصر دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت تصمیمات دشواری در انتظار واشنگتن و تهران است. با این حال ایران و روسیه روز سه‌شنبه روند مذاکرات را در مجموع مثبت ارزیابی کردند. اگرچه کشورهای غربی گفته‌اند که مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت چنانچه طرف‌های مقابل «حسن نیت» نشان دهند، حصول توافق در آینده نزدیک میسر است.  میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم از «پیشرفت‌های غیر قابل انکار» سخن گفت.   

‌به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به خوشبینی‌های مقامات ایرانی و روسیه گفت:

«در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز خیلی زود است که بگوییم تهران به میز مذاکرات بازگشته که بر اساس این دستاوردها به توافق برسد.»

 پرایس در ادامه افزود:

 «واقعاً خیلی زود است که بگوییم ایران با رویکرد سازنده‌تری به این دور از مذاکرات بازگشته است. ما هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار جدید به مذاکرات بازگشته‌اند یا با همان راه‌حل‌های اولیه که پیشتر ارائه شده بود آمده‌اند.»  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته گفته بود:

«مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند. جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات در دولت جدید انجام شده، ما سرگرم توافق بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم‌ها به شدت مشغول هستند.»

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین هم در مصاحبه با رسانه‌های داخلی یادآوری کرده بود که «هنوز اختلافات حل نشده و صرفا یکسری از موضوعاتی که در مذاکرات قبلی از دسترس خارج شده بود به میز مذاکره بازگشته است» و با این حال گفته بود معتقد است «همین که غربی‌ها مجبور شده و یا به هر دلیلی انعطاف داشته‌اند که موارد جدید مطرح شده از سوی ایران مورد بحث قرار گیرد اتفاق خوبی است.»

ایران اصرار دارد که همه تحریم‌های آمریکا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش لغو شود، مذاکره‌کنندگان غربی اما می‌گویند رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران باید متعادل باشند.

در همان حال، همزمان با این تحولات، نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات احیای برجام در بیانیه‌ای تصریح کردند برای این گفت‌وگوها ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین نمی‌کنند.

نمایندگان تروئیکای اروپا  در وین اعلام کردند برای رسیدن به توافق، «چند هفته» زمان دارند نه «چند ماه»:

«مذاکره فوری است – و تیم‌های ما اینجا هستند تا به سرعت و با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق کار کنند.»

محمد مرندی، مشاور هیأت ایرانی هم در پاسخ گفته است:

«ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد چرا که حتی اگر به فرض طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مگر در حال حاضر فشار حداکثری علیه ایران وجود ندارد؟ به تعبیر دیگر، مگر کاری بوده که آنها علیه ایران انجام نداده باشند»

 بیشتر بخوانید: