محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر/ ۷ دی برای گفت‌وگو با وزیر دفاع اسرائیل، به اقامتگاه او رفت.

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، مخالف تشکیل دولت مستقل فلسطینی است و مذاکرات رسمی صلح را رد کرده است. اما او گفته است که خواهان کاهش تنش با تشکیلات خودگردان فلسطین و بهبود شرایط زندگی در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل است.

علیرغم این وعده‌ها، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس در هفته‌های اخیر صحنه درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بوده است. در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از افزایش خشونت شهرک نشینان اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی منتشر شده است. گزارش‌های دیگری در مورد حمله فلسطینی‌ها به نظامیان اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس هم وجود دارد.

یک مقام ارشد فلسطینی گفت که دیدار عباس و بنی گانتس اواخر شب در خانه وزیر دفاع در حومه تل‌آویو برگزار شد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که این اولین بار است که عباس از سال ۲۰۱۰ با یک مقام اسرائیلی در اسرائیل ملاقات می‌کند.

گانتس گفت که متعهد به پیشبرد اقدامات اعتمادساز، همانطور که در نشست قبلی با عباس مورد بحث قرار گرفت، و همچنین تعمیق هماهنگی امنیتی است.

حسین آل شیخ، یکی از دستیاران ارشد عباس، گفت که در این نشست «به اهمیت ایجاد یک افق سیاسی» و همچنین «شرایط میدانی متشنج به دلیل عملکرد شهرک نشینان پرداخته شد.» وی گفت که در این دیدار مسائل امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباس که دولت او مناطق خودمختار کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می‌کند، به دنبال یک کشور مستقل است که شامل تمام کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و نوار غزه باشد.

اسرائیل هر سه منطقه را در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد، اگرچه در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شد. دو سال بعد، شبه‌نظامیان حماس این سرزمین را از دست نیروهای عباس خارج کردند و عملا سرزمین‌های فلسطینی بین دو دولت رقیب تقسیم شد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این دیدار برای مقام‌های حماس غیرقابل تحمل بوده است. جنبش حماس شامگاه سه‌شنبه دیدار محمود عباس با بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در خانه وی در اسرائیل را محکوم کرد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس در پیامی توئیتری نوشت: «دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، برای همه وطن‌پرستان محکوم و مردود است و سبب تضعیف غرور ملی مردم فلسطین می‌شود.»

وی افزود: «این دیدار مصادف شد با حمله شهرک‌نشینان به مردم ما در کرانه باختری. (این همزمانی نشانه‌ای از) شدت جنایت رهبری تشکیلات خودگردان و خنجری به انتفاضه در کرانه باختری اشغالی است.»

وی ادامه داد: «این رفتار رهبری تشکیلات خودگردان باعث تعمیق شکاف سیاسی فلسطین، پیچیده شدن اوضاع فلسطین، تشویق برخی از طرف‌های منطقه که خواهان عادی‌سازی روابط با اشغالگران هستند و تضعیف موضع فلسطین است.»

بیش از یک دهه است که هیچ گفتگوی صلح اساسی بین فلسطینی‌ها و اسرائیل صورت نگرفته است.

این دومین دیدار عباس و گانتس از زمان تشکیل کابینه جدید اسرائیل است. آن‌ها دو ماه پیش در رام الله با یکدیگر دیدار کردند.

رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که این دیدار با موافقت نفتالی بنت برگزار شده است. در این دیدار «رسان عالیان» هماهنگ کننده اقدامات در سرزمین‌های اشغالی و «حسین الشیخ» وزیر امور عمرانی تشکیلات خودگردان فلسطین و «ماجد فرج» رئیس سازمان امنیت فلسطین حضور داشتند. دیداری که دو ساعت و نیم به طول انجامید.

عباس محبوبیت خود را در میان فلسطینی‌ها تا حد زیادی از دست داده است. تیر سال جاری پس از قتل نزار خلیل محمد بنات، فعال سیاسی منتقد تشکیلات خودگران فلسطین در کرانه باختری، معترضان به خیابان آمدند و خواهان کناره‌گیری عباس شدتد.

منتقدان عباس و دیگر مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین، آنها را به فساد و سازشکاری با اسرائیل متهم می‌کنند.