بر اساس گزارش‌ “جروازالم پست”، حزب‌الله لبنان در حال استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در سوریه است.

به گفته مرکز تحقیقات ALMA، این گروه در حال استقرار سامانه‌ها در منطقه کوه‌های قلمون در شمال غربی دمشق است که هم مرز با بقاع لبنان است. پایگاه لجستیکی و عملیاتی حزب‌الله در بقاع نیز مجاور همین نقطه استقرار پدافند هوایی است.

اعتقاد بر این است که حزب‌الله سامانه موشکی زمین به هوای تاکتیکی کوتاه‌برد SA8، سامانه موشکی دفاع هوایی قابل حمل SA17 و SA22 را در زرادخانه خود برای دفاع در برابر حملات هوایی اسرائیل در اختیار دارد.

در گذشته حزب‌الله با استفاده از پدافند هوایی خود به سمت اهداف اسرائیلی شلیک کرده است. آخرین بار در فوریه سال گذشته میلادی، یک پهپاد اسرائیلی در جریان عملیات گشت‌زنی روزانه‌اش بر فراز خاک لبنان هدف گلوله ضدهوایی قرار گرفت. البته این پهپاد مورد اصابت قرار نگرفت و به مأموریت خود ادامه داد. در اکتبر ۲۰۱۹ نیز یک موشک زمین به هوا SA8  به سمت یک پهپاد اسرائیلی شلیک شد.

تقابل در آسمان لبنان

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های نظامی هشدار داده‌اند که آزادی عملیات نیروی هوایی اسرائیل در آسمان لبنان طی سال گذشته و پس از استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در این منطقه به خطر افتاده است.

سرگرد تل بیری، رئیس بخش تحقیقات مرکز آلما گفت که حزب‌الله علاوه بر استقرار این سامانه‌ها در سوریه، سامانه‌های پدافندی خود را در جنوب لبنان نیز مستقر کرده است.

به گفته بیری، این سیستم‌ها از نظر تئوری می‌توانند تهدیدی برای جت‌های اسرائیلی باشند که بر فراز لبنان فعالیت می‌کنند.

بیری گفت که ممکن است شبه‌نظامیان حزب‌الله برای استفاده و به‌کارگیری سامانه پدافندی باور-۳۷۳ ایرانی نیز آموزش دیده باشند. سامانه ایرانی مبتنی بر سامانه پدافند هوایی SA-300 روسیه است که ظاهراً می‌تواند همزمان با شش هدف تا فاصله ۱۵۵ مایلی با ظرفیت شلیک ۱۲ موشک درگیر شود.

ایران می‌گوید این سامانه می‌تواند بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های جت، هواپیماهای رادارگریز، پهپادها، و موشک‌های کروز و بالستیک را هدف قرار دهد.

بئری گفت: «احتمال دارد که حزب‌الله برای استفاده از این سامانه پدافندی آموزش دیده باشد و به احتمال زیاد، ما تخمین می‌زنیم که تلاش‌هایی برای انتقال آن به این گروه صورت گرفته است.»

حمله‌های هوایی اسرائیل به سوریه

در ماه اکتبر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که تلاش‌های فزاینده ایران برای بهبود پدافند هوایی خود در مناطقی در سوریه، لبنان، عراق و سایر مناطق را شناسایی کرده است.

در ماه‌های گذشته نیز چندین محموله سلاح در بندر لاذقیه سوریه و گذرگاه القائم به سمت دیرالزور هدف حملات موشکی و هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

پس از شدت گرفتن حملات هوایی و موشکی به مواضع سپاه قدس و ارتش سوریه، ایران اعلام کرد که توان پدافندی سوریه را افزایش خواهد داد. ایران هم‌اکنون سامانه‌های پدافندی‌ای در اختیار دارد که اگر بتواند آن‌ها را به طور کامل در لبنان و سوریه مستقر کند، حریم هوایی این دو کشور را برای عملیات رزمی و جاسوسی اسرائیل ناامن خواهد کرد.

با این‌حال ارتش اسرائیل بر این باور است که با وجود تهدید سامانه‌های پدافند هوایی ایران و حزب‌الله، همچنان توانایی عملیات مؤثر بر فراز لبنان و سوریه را دارد.