به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد بعد از ظهر پنجشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک مکالمه تلفنی درباره تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و حضور نیروهای نظامی روسیه در این منطقه گفت‌وگو کند.  

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید ضمن تایید این مکالمه تلفنی گفت رهبران دو کشور قصد دارند برخی از موضوعات از جمله «تعاملات دیپلماتیک آتی» را با یکدیگر به بحث بگذارند.

یک مقام بلندپایه کاخ سفید گفته است این گفت‌وگوی تلفنی به درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام می‌شود و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در نظر دارد این موضوع را به وضوح بیان کند که آمریکا هم برای «دیپلماسی و یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو» آماده است و هم اینکه از آمادگی لازم برای پاسخ به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برخوردار است. مقام کاخ سفید که نام او افشا نشده گفت:

«گمان می‌کنم رهبران دو کشور معتقدند با توجه به اینکه دو کشور در یک لحظه بحرانی قرار دارند تعامل مستقیم در بالاترین سطوح ضروری است.»

این مقام کاخ سفید با این حال یادآوری کرد که هنوز معلوم نیست چرا پوتین درخواست کرده با بایدن تلفنی گفت‌وگو کند.  

این دومین گفت‌وگو رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در دسامبر سال جاری است. در یک کنفرانس ویدیویی در هفتم دسامبر بایدن نسبت به تهاجم نظامی به اوکراین هشدار داد و اعلام کرد که چنانچه روسیه به اوکراین حمله کند هزینه‌های امنیتی و اقتصادی بسیاری را می‌بایست متحمل شود. مقام کاخ سفید به تأکید اعلام کرد که آمریکا با شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو بر سر ضرورت تعامل دیپلماتیک با روسیه بر یک نظر است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت گفت‌وگوی تلفنی رهبران دو کشور بر روی استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین و تعاملات دیپلماتیک آتی واشنگتن با مسکو متمرکز است.  

انتظار می‌رود که در هفته دوم ژانویه ۲۰۲۲ گفت‌وگوهای راهبردی بین سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه اروپا، ناتو و مسکو انجام شود.

دولت بایدن تاکید کرده است که روسیه باید قبل از آغاز مذاکرات ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ نشانه‌هایی از کاهش سطح تنش در مرزهای شرقی اوکراین را نشان دهد.   

واشنگتن می‌گوید که روسیه دست کم ۱۷۵ هزار نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است. مسکو جمعه ۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر فهرستی از درخواست‌های خود از غرب، از جمله عقب‌نشینی نیروهای ناتو از لهستان، لتونی، استونی و لیتوانی را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ارائه کرد. این کشورها قبلا جزء اتحاد جماهیر شوروی بودند. روسیه علاوه بر این خواهان تضمین‌هایی شده است که ناتو از هرگونه تحرک نظامی در شرق اروپا و در اوکراین صرف‌نظر کند و درخواست عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را نپذیرد. کشورهای غربی تاکنون با این درخواست مسکو مخالفت کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست گسترده فرماندهان وزارت دفاع در مسکو گفته بود امیدوار است گفت‌وگوهای سازنده‌ای با واشنگتن و بروکسل درباره پیشنهادهای امنیتی مسکو آغاز شود.  

ایالات متحده سه شنبه ۲۸ دسامبر/ ۷ دی به متحدان خود در اروپا قول شفافیت و همبستگی در مورد مذاکرات برنامه‌ریزی شده خود با روسیه برای رسیدگی به تنش‌ها بر سر اوکراین داد.

بیشتر بخوانید: