ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان می‌گوید هنوز اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان نگرفته‌اند ولی در عمل فرآیند ادغام طالبان در قواعد رسمی بین‌المللی در جریان است.

پیش از این ولادیمیر پوتین ۲۳ دسامبر/ ۲ دی گفته بود که کشورش به صورت یکجانبه و بدون مشارکت دیگر کشورها طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

کابلوف که نقش مهمی در برگزاری نشست مشترک همسایگان افغانستان با سران طالبان قبل و بعد از سقوط کابل داشته است به اسپوتنیک گفت روسیه موضع مشخص و شروط معینی برای پذیرش طالبان به عنوان نظام سیاسی رسمی در افغانستان دارد که با شروط غربی‌ها ممکن است متفاوت باشد.

کشورهای غربی به صورت مشخص از رعایت حقوق زنان، احترام به حقوق بشر و مشارکت سیاسی فراگیر همه اقوام و گروه‌ها به عنوان شروط به رسمیت شناختن سخن گفته‌اند. آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین بر این شرط پافشاری می‌کنند که القاعده نباید در افغانستان احیا شود و دیگر گروه‌های تروریستی نیز نباید آن کشور را پناهگاه خود قرار دهند.

نماینده پوتین در امور افغانستان اما می‌گوید «همکاران غربی ما برای رعایت حقوق بشر فشار می‌آورند» اما برای روسیه «احترام به سنت‌های فرهنگی و مذهبی هر ملت از جمله ملت افغانستان» اهمیت دارد.

کابلوف گفت «برای ما مهم است که دختران افغانستان به آموزش و زندگی اجتماعی-سیاسی دسترسی داشته باشند» اما در همان حال تاکید کرد که روسیه «هیچ دستورالعملی را به کابل و مقام‌های جدید تحمیل نمی‌کند.» و آنها باید با توجه به سنت‌هایشان رفتار کنند.

با این حال نماینده روسیه می‌گوید کشورش به صورت مستقل از دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به دنبال رفع تحریم طالبان نخواهد بود چرا که مسکو «همیشه مدافع حفظ نقش رهبری شورای امنیت و سازمان ملل در امور بین الملل» است.

روسیه به همراه چین و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که پس از سقوط کابل رویکردی همدلانه با امارت اسلامی طالبان داشته‌اند. هیچ کدام از این کشورها هنوز به صورت رسمی امارت اسلامی جدید طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند ولی نماینده پوتین در امور افغانستان می‌گوید که عملاً فرآیند پذیرش طالبان در حال انجام است:

«به رسمیت شناختن بیشتر یک عمل سیاسی نمادین است.، همان‌طور که می‌بینید، به رسمیت شناختن عملاً در جریان است: هیئت طالبان در نشست مسکو شرکت کرد و این فرصت را داشت که مستقیماً با ده کشور منطقه گفتگو و مذاکره کند. در اسلام آباد جلسه فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برگزار شد که در آن از طالبان نیز دعوت شده بود و فرصت صحبت و بیان دیدگاه خود را داشتند…روند رسمیت شناختن نیز به قدم به قدم انجام می‌شود…با برداشتن چنین گام‌های کوچکی، روند رسمیت شناختن به گونه عملی در حال انجام است.»

نماینده روسیه در این مصاحبه تاکید می‌کند که طالبان تنها واقعیت سیاسی موجود در افغانستان هستند و «نیروی سازمان یافته و قدرتمندی که بتواند طالبان را به چالش بکشد، اصلاً وجود ندارد».

او سیاستمداران پیشین افغانستان را که اغلب به امارات متحده عربی و ترکیه پناه برده‌اند گروهی دزد و فاسد و عروسکی در دست قدرت‌های خارجی می‌داند و می‌گوید جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود نیز بیشتر «مجازی» است تا واقعی:

« در حال حاضر (جبهه مقاومت ملی افغانستان) یک حرکت مجازی است. ما احساسات و آرزوهای آنها را درک می‌کنیم، اما ماهیت آن بیشتر مجازی است.»

ضمیر کابلوف معتقد است که تنها گروهی که طالبان را به چالش می‌کشد داعش است و البته داعش نیز جای پای گسترده‌ای در افغانستان ندارد:

«در حال حاضر فقط داعش تهدید جدی برای طالبان است. متأسفانه، تعداد آنها در حال افزایش است، اما طالبان با قبول خسارات زیادی برای خود، هنوز هم به طور مؤثر این جنبش تروریستی بین‌المللی را سرکوب می‌کنند. داعش خطرناک‌ترین تهدید در برابر طالبان است. اما از آنجایی که داعش یک سازمان تروریستی بیگانه و وارداتی است، پایگاه اجتماعی گسترده‌ای در افغانستان ندارد. این گروه ممکن است منابع مالی برای جلب و جذب افراد در صفوف خود داشته باشد، اما آنها فقط می‌توانند تخریب کنند، آن‌ها قادر به ساختن نیستند.»

بیشتر بخوانید: