به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح پنجشنبه ۳۰ دسامبر/۹ دی گفت:

«پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک با ماهواره‌بر‌های سفیر و قاصد، توسعه پرتابگر‌هایی با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و طراحی و توسعه پایگاه فضایی و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت. در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد.»

حسینی در ادامه سخنانش درباره مأموریت ماهواره‌بر سیمرغ گفت:

«در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید. با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکردها، برنامه‌ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.»

ماهواره‌بر سیمرغ می‌تواند ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. از چهار پرتاب اول سیمرغ (دو پرتاب مداری و دو پرتاب زیر مداری) سه شکست و یک موفقیت حاصل شده، که ضریب اعتماد ۲۵ درصد را به این سامانه می‌دهد. ماهواره‌بر سیمرغ فروردین ۱۳۹۵ برای اولین بار از پایگاه فضایی سمنان برای یک پرواز تحقیقاتی زیرمداری پرتاب شد. پرتاب‌های ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۲۹ دی ۱۳۹۷، ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ اما ناموفق بود.

برخی خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که پرتاب ماهواره‌بر این بار هم موفق نبوده و محموله سرعت کافی را برای قرار گرفتن در مدار پیدا نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می نویسد:

«ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و  بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.»

بنابر این می‌توان گفت این بار هم سیمرغ برخلاف ادعای وزارت دفاع در انجام مأموریتش ناموفق بود.

چهار کشور غربی در دوران ریاست جمهوری ترامپ، پرتاب این موشک را به عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درک کرده بودند.

قطعنامه ۲۲۳۱ پس از دستیابی ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک به توافق هسته‌ای و امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) صادر شد. علاوه بر چهار کشور غربی روسیه و چین نیز بخشی از این توافق هستند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، ایران از دستیابی به فن‌آوری ساخت موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، منع شده. تهران در آن زمان تأکید کرده که هیچ قصدی برای ساخت موشک دارای کلاهک هسته‌ای ندارد.

نگرانی عربستان سعودی از برنامه موشکی ایران

پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در شرایطی انجام می‌شود که از یک طرف مذاکرات احیای برجام در وین در جریان است و از طرف دیگر، عربستان سعودی و متحدانش از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه بیش از پیش نگران‌اند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز گذشته در سخنرانی سالانه خود خطاب به مجلس شورای سعودی گفت که کشورش با نگرانی عدم همکاری ایران با جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی را دنبال می‌کند. ملک سلمان افزود:

«ایران کشوری همسایه است و امیدواریم سیاست و رفتار منفی خود را تغییر دهد و به سمت گفت‌وگو و همکاری حرکت کند.»

پادشاه عربستان سعودی گفت:

«ما با نگرانی شدید سیاست ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه، از جمله ایجاد و حمایت از شبه‌نظامیان فرقه‌ای و مسلح و استقرار نیروها و امکانات نظامی در کشورهای منطقه را دنبال می‌کنیم. ما همچنین در حال پیگیری حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی تروریست هستیم که باعث طولانی شدن جنگ در یمن، تشدید بحران انسانی در آنجا و تهدید امنیت پادشاهی و منطقه می‌شود.»

عربستان سعودی و متحدانش خواهان گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران در ادامه و در تکمیل مذاکرات هسته‌ای‌اند. تهران و ریاض با وساطت بغداد تاکنون پشت درهای بسته در چندین دور گفت‌وگو شرکت کرده‌اند. اما این مذاکرات تاکنون به جایی نرسیده است.  

بیشتر بخوانید: