کمیته پزشکان سودان شامگاه پنجشنبه ۳۰ دسامبر/۹ دی در توییتی با اعلام خبر کشته شدن چهار معترض به دست نیروهای کودتاچیان، از پزشکان و پرستاران خواسته است در بیمارستان‌های خارطوم و ام‌درمان به یاری مجروحان بشتابند.

دوشنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. از آن زمان دور تازه‌ای از اعتراضات آزادی‌خواهانه در سودان آغاز شده است.

با وجود آنکه نیروهای امنیتی پل‌ها و خیابان‌های پایتخت سودان را مسدود کرده‌ و به تدابیر امنیتی شدت بخشیده‌اند، اعتراضات آزادیخواهانه مردم همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در طی روز پنجشنبه هزاران نفر از معترضان در خارطوم با سر دادن شعارهایی بر ضد کودتاچیان و با زدن بر طبل راهپیمایی کردند. معترضان در شعارهایشان خواهان بازگشت نظامیان به پادگان‌ها شدند. نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی با پرتاب گاز اشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند.و معترضان هم به این تهاجم با پرتاب سنگ پاسخ دادند.  

اعتراضات محدود به پایتخت نبود. در ام‌درمان، در استان‌های کاسالا و دارفور غربی و در شهر ساحلی پورت سودان نیز اعتراضات مشابهی برگزار شد.

کمیته پزشکان، بخشی از “انجمن مشاغل سودان” به عنوان مهم‌ترین نهاد سازمان‌دهنده اعتراضاتی که به سرنگونی عادل البشیر در سال ۲۰۱۹ انجامید، اعلام کرد که حال مجروحان به ویژه در بیمارستان‌های خارطوم وخیم است. از شمار مجروحان اطلاعی در دست نیست.  

 «نت‌بلاکس»، که محدودیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان رصد می‌کند، اعلام کرد که اعتراضات روز پنجشنبه با اختلال در اینترنت همراه بود. با این حال، فعالان سودانی در شبکه‌های اجتماعی چند ویدئو منتشر کردند که معترضان نقابدار را زیر ابرهای گاز اشک‌آور نشان می‌دادند.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی و شبکه خبری الحدث گزارش دادند که نیروهای امنیتی سودان به دفاتر آنها در خارطوم یورش بردند و تجهیزات خبرنگاران را مصادره کردند. بر همین اساس دو خبرنگار این شبکه‌های تلویزیونی به همراه گروه فیلمبرداری توسط نیروهای سودانی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

سفارت ایالات متحده در خارطوم کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر در تظاهرات روز پنجشنبه را محکوم کرد. سفارت آمریکا در توییتی نوشت:

«ما از حملات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی سودان به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ابراز تأسف می‌کنیم و از مقامات می‌خواهیم از آزادی مطبوعات محافظت کنند.»

فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان، گفت که از گزارش‌های مربوط به قتل‌ها و حملات به رسانه‌ها «عمیقاً ناراحت» شده است. او در پیامی در توییتر بر ضرورت تحقیقات مستقل تأکید کرد و نوشت:

«مردم حق دارند عقاید خود را به صورت مسالمت‌آمیز ابراز کنند. رسانه‌ها باید آزادانه گزارش دهند.»

بر اساس آمار کمیته پزشکان شمار کشته‌شدگان از آغاز کودتا تاکنون به دست‌کم ۵۲ نفر رسیده است.

با پادرمیانی سازمان ملل متحد، عبدالله حمدوک برای تشکیل دولت با نظامیان به توافق رسید. بر اساس این توافق «نیروهای آزادی و تغییر» که سهم مهمی در برکناری عمر البشیر، دیکتاتور سودان داشتند از مشارکت در دولت کنار گذاشته شده‌اند. معترضان خواهان کناره‌گیری کامل نظامیان از قدرت‌اند.

بیشتر بخوانید: