خبرگزاری‌های دولتی بحرین گزارش داده‌اند که وحید مبارک سیار به عنوان سفیر بحرین به سوریه اعزام می شود. شبکه الجزیره می‌نویسد از سرگیری روابط دیپلماتیک بحرین با سوریه بخشی از تغییر مناسبات دیپلماتیک در خاورمیانه است.

بحرین گفته است که سفارت این کشور و نمایندگی دیپلماتیک سوریه در منامه همچنان فعال‌اند.

پس از آن که دولت سوریه اعتراضات مردمی در  سال ۲۰۱۱ را با توسل به خشونت سرکوب کرد، کشورهای عربی خلیج‌فارس سطح روابط دیپلماتیک خود با دمشق را کاهش دادند و یا روابط خود با سوریه را قطع کردند.

امارات متحده عربی پیش از این خواهان عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب شده بود و سه سال قبل هم سفارتخانه خود در دمشق را بازگشایی کرد. در نوامبر سال جاری عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در سوریه به دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور در دمشق رفت.

امارات متحده عربی یکی از چندین کشور منطقه‌ای بود که به همراه عربستان سعودی و قطر از گروه‌های شورشی در سوریه حمایت کرد.

عمان اولین کشور خلیج فارس بود که سال گذشته سفیر خود را به سوریه بازگرداند.

اکثر کشورهای خلیج فارس، در تقابل با رقیب منطقه‌ای خود ایران، به دنبال روابط گرم‌تری با دمشق هستند و امیدوارند که بتوانند سوریه را از زیر نفوذ ایران خارج کنند.

مخالفت آمریکا با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه

سال گذشته در دولت ترامپ، ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از ازسرگیری روابط اقتصادی کشورها با سوریه قانون سزار را به تصویب رساند.

این قانون پس از شش سال تأخیر از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد. هدف این قانون افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت بشار اسد و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه او به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت تن دهد.

ماه گذشته ملک عبداالله، پادشاه اردن بعد از ۱۰ سال با اسد گفت‌وگو کرد و در پی آن گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور برای مبادلات تجاری بازگشایی شد.

انتظار می‌رود که با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب، سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در سوریه آغاز شود.

آمریکا با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با سوریه مخالف است و اعلام کرده که قانون سزار همچنان به قوت خود باقی می‌‌ماند.

 بیشتر بخوانید: