دستکم سه نفر از اعضای جوخه ترور جمال خاشقجی که در دادگاه عربستان سعودی به قتل متهم شده بودند آزادانه زندگی می‌کنند.

گاردین به نقل از منبعی که با اعضای ارشد امنیتی سعودی در ارتباط است نوشت که این سه نفر در یک اقامتگاه هفت ستاره، داخل مجموعه‌ای که توسط نیروی امنیتی دولتی اداره می‌شود زندگی و کار می‌کنند. 

بر اساس این گزارش افرادی که خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی را به قتل رساندند در زندان نیستند بلکه در ویلاها و ساختمان‌هایی سکونت دارند که در اختیار آژانس امنیتی دولتی عربستان سعودی است. 

منبعی که این اطلاعات را به گاردین داده مدعی است با دو شاهد که این افراد را دیده‌اند صحبت کرده است. 

به گفته شاهدان اعضای خانواده جوخه ترور به طور مرتب به ملاقات آنها می‌آیند و آنها از ورزشگاه و دفتر کاری که در این مجموعه اقامتی وجود دارد استفاده می‌کنند.

این افراد همگی در دادگاهی در عربستان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی در استانبول محکوم شدند. در این دادگاه فقط  نام یک نفر – صالح الطبیقی-  اعلام شد. برخی از این افراد محکوم به اعدام شدند که بعدا این حکم به حبس ابد تقلیل یافت.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اکتبر ۲۰۱۸ برای کاری اداری به کنسولگری عربستان‌سعودی در استانبول مراجعه کرده بود اما دیگر بازنگشت. بعدها معلوم شد که یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رسانده بودند.

مشاهده این افراد ان تردید را به وجود آورده که آیا عربستان واقعا به وعده خود برای اجرای عدالت درزمینه قتل خاشقجی عمل کرده است یا دادگاه نمایشی بوده. 

براساس گزارش گاردین، صالح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی که در داخل کنسولگری بدن خاشقجی را با اره تکه تکه کرده بود در این مجتمع دیده شده است.

مصطفی المدنی، فردی که خود را به شکل خاشقجی درآورده بود تا این تصور را ایجاد کند که خاشقجی زنده و سالم از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده در این مجتمع مسکونی مشاهده شده است.

نفر سوم که در این گزارش از او نام برده شده، منصور اباحسین است که رهبری عملیات را بر عهده داشته است.

دو شاهدی که این اطلاعات را به منبع گاردین داده‌اند طی دو سال گذشته چندین بار به این مجتمع رفته‌اند. به گفته آنها این مردان زندگی آرام و عادی را می‌گذرانند. ملاقات کنندگان آنها از اعضای خانواده گرفته تا باغبان و تکنیسین و تدارکاتچی هستند.

طبیقی، اباحسین و مدنی در اواخر سال ۲۰۱۹ تا نیمه سال ۲۰۲۲ دیده شده‌اند.

دادگاه سعودی در محاکماتی که روند آن مبهم است ۳ نفر از متهمان را تبرئه کرد. پنج نفر به مرگ محکوم شدند و پنج نفر دیگر هم احکام زندان طولانی مدت گرفتند. پنج نفری که به اعدام محکوم شده بودند از برنامه ریزان این ترور نبودن و نهایتا در ماه مه ۲۰۲۰ توسط فرزندان خاشقجی ( با میانجیگری شاهزاده محمد بن سلمان) بخشیده شدند و از مجازات مرگ رهایی یافتند.

از آن زمان به بعد اطلاعتی در مورد سرنوشت محکومین منتشر نشد، اینک مشاهده این سه نفر در یک مجموعه مجهز و مدرن امنیتی به نظر یک اقدام تنبیهی نمی‌آید.

گزارش نهادهای  اطلاعاتی  ایالات متحده می‌گوید که قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد محمد بن سلمان در مهر سال ۱۳۹۷/ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول نمی‌توانسته بدون تأیید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اتفاق بیفتد.