مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی که در دوران حبس خود را در تبعید در زندان سمنان می‌گذراند، امروز جمعه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ وارد سیزدهمین سال از مدت محکومیت خود شد.

او در تمام طول این ۱۳ سال زندان از حق مرخصی محروم بوده است.

مریم اکبری‌منفرد ۱۰ دی‌ ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای آن سال بازداشت و خرداد ۸۹ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام این زندانی سیاسی «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» است. این اتهام بارها از طرف مریم اکبری‌منفرد رد شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیش‌تر حسین تاج، وکیل مدافع این زندانی، ضمن اشاره به تداوم محرومیت موکلش از حداقلی‌ترین ظرفیت‌ تسهیلات قانونی، از درخواست اعاده دادرسی مجدد برای پرونده‌ی این زندانی سیاسی خبر داده بود. به گفته او درخواست اعاده دادرسی پیشین مریم‌ اکبری‌منفرد که بر مبنای لایحه قبلی بوده، به دنبال اعمال تغییراتی در قانون، مورد بی‌توجهی مراجع قضایی قرار گرفته است.

حسین تاج همچنین در خصوص اعمال محدودیت‌های جدید برای موکل خود و خانواده او، گفته بود:

«وضعیت چگونگی ملاقات با او در پی انتقالش از زندان اوین به زندان سمنان بسیار سخت شده است. شرایط خانم منفرد در زندان سمنان به هیچ عنوان مناسب نیست‌ و برای موکل و خانواده او، محدودیت‌های بیشتری نسبت به قبل اعمال شده است؛ محدودیت‌هایی که هیچ‌ یک محمل قانونی ندارند!»

مریم اکبری‌منفرد سال ۱۳۸۸ پس از تحمل حدود ۹ ماه حبس در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، بند متادون و بند زنان زندان اوین منتقل شد و از مهر ۸۹ در زندان رجایی‌شهر محبوس بود.

اکبری‌منفرد اردیبهشت ۱۳۹۰ به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او پس از اعتراض به شرایط زندان و نوشتن نامه‌های متعدد به مراجع تقلید، مسئولان نظام و احمد شهید، گزارشگر سابق ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

https://www.radiozamaneh.com/698576

مریم اکبری‌منفرد ۱۹ اسفند ۹۹ از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. این زندانی سیاسی روز اول تبعید در بازداشتگاه موسوم به مبارزه با موادمخدر نگهداری شد و توسط ماموران اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت. او نهایتا بدون رعایت اصل تفکیک جرائم و در نبود امکانات بهداشتی به بند عمومی این زندان منتقل شد.

مریم اکبری‌منفرد در طول دوران حبس تاکنون به مرخصی اعزام نشده است. حسن جعفری، همسر این زندانی سیاسی پیشتر گفته بود که سال ۹۱ و برای یک بار با مرخصی همسرش موافقت شده و حتی یک میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان وثیقه تهیه و تحویل داده‌اند، اما در لحظه آخر و هنگامی که فرزندان این زندانی سیاسی منتظر آمدنش به خانه بودند، به آن‌ها گفته شد که مرخصی منتفی است و از وزیر اطلاعات نامه آمده که این خانم (مریم اکبری‌منفرد) نباید مرخصی برود.

چهار خواهر و برادر مریم اکبری‌‌منفرد به اتهام ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق در سال‌های ۶۰ ، ۶۳ و ۶۷ اعدام شده‌اند.

مریم اکبری‌منفرد پیش‌تر در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در تشریح وضعیت خود نوشته بود که قاضی صلواتی خطاب به او گفته است: «تو جور خواهر و برادرهایت را می‌کشی.»

مریم اکبری‌منفرد مردادماه سال ۱۳۹۵در یاداشتی خطاب به بازجویانش چنین نوشت: «آیا من باید از شما عذرخواهی کنم که نزدیک هشت سال است من را از سه دخترم دور نگه داشته‌اید؟ آیا عذرخواهی کنم که فرزند کوچکم چهار سالش بود که بازداشتم کردید و الان ۱۲ ساله است و حتی برای روز اول مدرسه‌اش به من مرخصی ندادید؟ آیا باید بگویم مرا ببخشید که چهار برادر و خواهرم را اعدام کردید؟»

دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور حکم ۱۵ سال حبس مریم اکبری منفرد را عینا تایید کرده‌اند و ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که می‌تواند به تجمیع احکام و کمتر شدن مدت حبس بیانجامد، برای این زندانی سیاسی اعمال نشده است.

او همچنین از عفو مشروط که پس از گذشت نیمی از دوران حبس و در صورت نداشتن سوء‌سابقه شامل حال زندانیان می‌شود نیز محروم مانده است.

چهارشنبه‌ ۸ دی‌‌ماه و در آستانه سیزدهمین سال تحمل زندان مریم اکبری‌منفرد، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #مریم_اکبری_منفرد، نسبت به تحمل سیزده سال زندان صرفا به دلیل دادخواهی اعضای خانواده‌اش اعتراض کردند و یاد او را گرامی داشتند.